Saving Mr. Banks

Tom Hanks och Emma Thompson gör huvudrollerna i den kritikerrosade sanna historien om skapandet av Mary Poppins, en av Disneys mest älskade klassiker genom tiderna. Fast besluten att hålla ett löfte till sina döttrar, kämpar Walt Disney (Hanks) i 20 års tid för att få filmrättigheterna till den envisa författaren P.L. Travers (Thompson) älskade bok. Men inte förrän Walt ser till sin egen komplicerade barndom börjar han förstå vad det är som hemsöker Travers, och tillsammans ger de Mary Poppins liv på filmduken!

"Magiska prestationer i en annars allt för alldaglig film"

I år är det inte mindre än 50 år sedan en av Disney´s absolut största klassiker släpptes, nämligen musikalfilmen “Mary Poppins” med Julie Andrews i huvudrollen som självaste Mary Poppins. Lagom till jubileet så filmatiseras historien om Walt Disneys arbete inför den numera kultförklarade filmen. Det som på förhand känns som en bidragande faktor att faktiskt se filmen är personligen att få se hur en skådespelare som Tom Hanks tar sig an det hedersfyllda uppdraget att porträttera en så pass viktig roll som Walt Disney, men självfallet även att se Emma Thompson och hennes oerhört jobbiga men samtidigt skickliga prestation att gestalta Mrs. Travers.

Efter att ha sett trailern och läst vad filmen handlade om och vilka som skulle porträttera i filmen så målades det omedvetet upp en bild, men tyvärr så möte filmen inte alla kriterier för att komma upp till att vara så episk som det kändes som att det kunde bli på förhand. Visserligen så visar både Tom Hanks och Emma Thompson hur en vana och oerhört skickliga skådespelare agerar och hur man levererar två oerhört minnesvärda roller. Men det räcker inte, inte på långa vägar, visserligen får de support av både Paul Giamatti (som allt mer och mer börjar att bli en personlig favorit) och Colin Farrell, men trots det så bärs inte titeln tillräckligt för att aspirera på väl godkänt i betyg, kanske beror detta på att denna titel inte enkom är en Disney produktion, utan ett samarbete med BBC, vem vet? En trevlig detalj på Blu-ray utgåvan är dess extramaterial där man får träffa på folk som dels var involverade i produktionen av Mary Poppins men även de som jobbade på studion under samma tids era och som berättar historier och anekdoter från den tiden.