Robin Hood

Ett nytt fräscht visuellt och actionfyllt äventyr av den klassiska berättelsen om Robin Hood. I den stjärnspäckade ensemblen ser vi Taron Egerton (Kingsman, The Secret Service) som Robin Hood, Jamie Foxx (Django Unchanged, Baby Driver) som Little John, Jamie Dornan (Fifty Shades of Grey) som Will Scarlet, Eve Hewson (Spionernas bro) som Maid Marian och Ben Mendelsohn (Rouge One) som den ondskefulla Sheriffen av Nottinghamn

"Ett dåligt matiné-äventyr"

Den nya Robin Hood filmen har anlänt och det känns som att vid varje decennium har vi en ny Robin Hood film som ingen riktigt ber om eller frågar efter. Så man måste undra vilka som godkänner denna typen av film då det känns dömt redan från start. I denna “nytolkning” så berättas historien innan Robin Hood blev känd för att vara den som stjäl från de rika och ger till de fattiga, en så kallad origin story, vilket inte är uttjatat…

Filmen försöker med hjälp av sin stil att vara unik eller sticka ut. Men problemet är att denna typen av stil har gjorts enda sedan 300 gjorde den i 2006. Efter det så har flertals filmer hoppat på det tåget och försökt efterlikna stilen. Så som slow-motion effekter under actionscenerna eller att man gör det väldigt actionfyllt som om det vore nutid. Vad jag skrattade åt var hur de använde deras bågskytte och pilar, de gick rundor som om de vore automatvapen och svängde runt med det som att allting var lätt som en fjäder. Jag vet att man ska kunna tänka ologisk och ha lite fantasi i sådana här filmer, men när allting runt omkring är dåligt är det svårt att passera en sådan dum sak bara för sakens skull. Robin Hood blir också kallad för Rob under hela filmen, för det är coolt antar jag…

En av de värsta aspekterna är kostymerna som är jätte konstiga. Det är inte alls som den tidens kläder och istället springer Robin Hood omkring med en huva och alla pratar och agerar som att det vore nutid. Där är till och med en scen där två karaktärer har en konversation i en kyrka, varav den ena går i en svart kostym och den andra i en skinnjacka. Så om man bara zappar förbi filmen och hamnar just i den scenen tänker man inte att det är 1500-talet den filmen utspelar sig i, utan i nutid. Det är usla kostymer och ännu en gång är det bara för att göra filmen hipp och “tidlös”, men det blir bara fult och utdaterat om något år.

Filmens handling är också snodd rakt av från Batman Begins och The Dark Knight. Flera kända handlingspunkter från de filmerna är snodda rakt av i denna, trodde dem inte att någon skulle märka något? Två av de mest kända superhjältefilmerna någonsin sedd av nästan alla.

Skådespelarna gör inte bra ifrån sig heller. Taron Egerton som har varit bra i andra filmer så som Kingsman och Eddie the Eagle, var helt fel person här. Vilket är ironiskt då regissören Otto Bathurst stannade produktionen helt bara så Taron Egerton kunde spela klart Kingsman 2 för han ville ha honom i rollen så hemskt mycket. Jag vet inte om det var regissören, eller ifall skådespelarna visste vilket misslyckat projekt detta var från början. Men ingen gör en bra insats ifrån sig. Någon enstaka gång fick jag ett skratt av Ben Mendelsohn’s överspel men det var sällan.

Trots allt detta så är där en sak som filmen skulle levererat på och som hade gjort den till en bortglömd matiné och det är actionscenerna. Men inte ens där kan filmen leverera något bra. Är det inte en massa slow-motion scener där pilar flyger mot kameran, så är det skakigt och närbilder som gäller eller usla green-screen effekter med skådespelarna framför.

I sin helhet är Robin Hood ett desperat försök att berätta en unik historia om Robin Hood, innan han blev den kända legenden vi alla känner till. Men det är bara en klichéfest efter den andra och man har sett detta flertals gånger innan och varje film tror och tänker att den är speciell och unik när den inte är det. Det blir bara töntigt och är verken coolt eller stilfullt. Skådespelarna gör dåliga insatser, handlingen snor från Batman Begins och The Dark Knight, kostymerna är under all kritik och till och med actionscenerna är dåligt utförda. Där finns nästan ingenting utav värde i denna version av Robin Hood och kan mycket väl vara en av de sämsta berättelserna där ute om karaktären.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Robin Hood du också!