Ringaren i Notre Dame

Högt ovanför Paris takåsar, instängd i ett av klocktornen till den mäktiga katedralen Notre Dame, bor den puckelryggige, varmhjärtade ringaren Quasimodo och hans tre tokroliga stenfigurer till kompisar. Längtansfullt står de och blickar ned på torget där årets fest för gycklare, narrar och vanligt folk pågår för fullt. Quasimodo vill så gärna vara med. Därför trotsar han till slut sin stränga förmyndare Frollos förbud att lämna klocktronet. Djärvt kastar han sig ut i det okända. Till festen och världen han så länge drömt om att ta del av. Väl där möter Quasimodo den vackra zigenerskan Esmeralda och hennes livliga get Djali. Tillsammas dras de in i ett halsbrytade äventyr fyllt med spänning och överraskningar.

"Underhållande för stunden, men långt i från Disneys bästa verk"

Detta är en av de få Disneyfilmer jag faktiskt missade helt och hållet som liten, både var det gällde bio och VHS. Men när den kommer ut på Blu-ray så var jag bara tvungen att se filmen då jag är bekant med storyn och dess karaktärer. Det absolut första som slår mig är filmen försöker att vara lite som dom dundersuccér Disney hade innan filmen (Lejonkungen, Skönheten & Odjuret och Aladdin). Men att dom inte riktigt når hela vägen, nu kanske det spelar roll att jag inte såg denna som liten och därav så finns inget känslomässigt laddat med just den titeln. I övrigt så är filmen väldigt typisk en Disneyfilm från 90-talet, med allt från att vara baserad på ett tidigare verk till att vara en musikalfilmen med sånger om var femte minut i filmen. Personligen så tycker jag kanske inte att slutet var det absolut korrekta, men allt dock ett lyckligt ett så jag får väl helt enkelt nöja mig med det.