Red Sparrow

Jennifer Lawrence spelar Dominika Egorova som mot sin vilja rekryteras till att bli en "sparv", en tränad förförerska i tjänst i den ryska säkerhetstjänsten. Hon tvingas lära sig att använda sin kropp som ett vapen, men måste kämpa för att upprätthålla sin självkänsla under den extremt icke-humana träningsprocessen. Dominika blir en av säkerhetstjänstens mest värdefulla tillgångar och hennes första mål är Nate Nash (Joel Edgerton), en CIA-agent som är ansvarig för USAs kontraspionage mot Ryssland. Det uppstår en oväntad attraktion mellan de två unga agenterna, och som kan komma att hota både deras egna karriärer samt de bägge ländernas säkerhet.

"Onödigt våldsam och pervers"

Red Sparrow har blivit igenkänd på internet, som Black Widow (Marvel) filmen fast med 15års gräns. Jag är inte helt insatt i hennes origin story men många säger att likheterna inte är så stora. Det enda de har gemensamt mer eller mindre är ballerina och inte mycket annat. Med det sagt så lyckas inte filmen flyga riktigt dit den vill flyga. Den lyckas verken vara tillräckligt dålig för att bli underhållande samtidigt som den inte är tillräckligt bra för att vara spännande. Vilket gör att filmen blir extremt generisk i det stora hela.

Problemet jag har med filmen är bland annat handlingen. Som jag skrev är det väldigt simpelt och stelt, när det kommer till själva spion delen. Där är den inte unik någonstans och lyckas heller aldrig engagera en, då den verken är spännande eller välgjord på det planet. Men sedan blir den onödigt våldsam och pervers. Den tar nog denna riktningen för att vara mer unik och “vågar” än vad de andra i genren gör. Men där är ingen direkt mening bakom det till filmen, mer än att typ provocera tittaren. Liksom “titta så grova vi kan vara”. Medan det inte känns nödvändigt alls för filmen. Ja skolan Jennifer Lawrence hamnar på är en skola där man lär sig att förföra folk och ser det sexuella som huvudfokus. Visst är det coolt att se en så pass stor film våga så här mycket. Men jag känner det inte tillför något alls till filmen. Det gör den inte starkare eller bättre i vart fall.

Skådespelarna gör bra ifrån sig, där är inte mycket att klaga på där. Jennifer Lawrence är bra, Joel Edgerton likaså som bara fortsätter att leverera skådespelarmässigt. Synd bara att hans karaktär är ganska så tunt skriven. Framför allt romansen som blomstrar mellan honom och Jennifer Lawrence är också en svag del i filmen. Den utvecklas inte tillräckligt och när den väl inträffar känns det mer från ingenstans. Vilket blir ett problem då detta kommer vara en avgörande del under filmens gång och de saker Jennifer Lawrence gör.

Självklart är där en twist med i filmen mot slutet. Det är något uppenbart att en sådan här film ska ha en twist och jag nämner inte hur den är. Men det är det jag menar, filmen är väldigt generisk och uppenbar på den biten av spion delen. Att den inte lämnar mycket överraskningar på bordet vilket är synd.

I sin helhet önska jag att jag hade mer att säga om Red Sparrow, men faktum är att den inte lämnar något större värdefullt hos tittaren. Mer än det överdrivna våldet och sexet. Som inte riktigt tillför åt filmen, mer än att den ska sticka ut och kännas mer unik. Men om det inte tillför eller förbättrar filmen så ser jag ingen direkt mening med det. Där är skillnad på våld och våld. Karaktärerna är lite tunt skrivna och romansen mellan Jennifer Lawrence och Joel Edgerton är en av de svagare bitarna. Dessvärre spelar det en stor roll till hela filmens helhet, vilket inte är bra. De ryska dialekterna kan ta en ur filmen lite grann men tycker de flesta sköter det helt okej. Även skådespelarna gör bra insatser ifrån sig. Regissören Francis Lawrence vet i vart fall hur man använder en filmkamera då det är fint foto. Men det hjälper inte till denna ganska så tråkiga och generiska spion thriller som är för tok för lång.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Red Sparrow du också!