Ready Player One

Från trefaldigt Oscarbelönade Steven Spielberg kommer det fullspäckade actionäventyret Ready Player One baserad på bästsäljande boken med samma namn. Året är 2045 och världen befinner sig på randen till kaotisk kollaps. Människor har sökt trygghet i en virtuell verklighet - universumet OASIS som har skapats av den briljante och excentriske James Halliday (Oscarbelönade Mark Rylance). När Halliday dör, testamenterar han sin enorma förmögenhet till den som hittar den digitala ledtråd han gömt någonstans i det gigantiska OASIS. Det blir en tävling som engagerar en hel värld. När den unga hjälten Wade Watts (spelad av Tye Sheridan) bestämmer sig för att delta i tävlingen kastas han in i en fartfylld och svindlande skattjakt genom ett fantastiskt universum fyllt av mysterier och faror.

"Spielberg åker Tillbaka till Framtiden"

Steven Spielberg regisserar denna film baserad på boken med samma namn skriven av Ernest Cline. Jag tog och läste boken innan filmen, vilket var något unikt i sig för min del, då det inte riktigt när något jag gör innan. Men med denna kändes det rätt som det 80-tals freak jag är. Dessutom hade jag hört många goda saker om boken och att det var typ den ultimata 80-tals nostalgi boken till popkulturella referenser var varannan mening nästan. Boken gillade jag, men kan inte påstå det är ett mästerverk. Det var främst början och slutet som jag gillade mest med boken, medan mitten blev lite dötid och saker som inträffade var inte så mycket av intresse till huvudstoryn. Filmen skiljer sig åt från boken en hel del, men jag är inte den som sitter och kritiserar filmer som inte följer böckerna. Det är en adaption och filmer är till för att göra sin egna tolkning på berättelsen. Där är saker som filmen gör bättre, och där är saker boken gör bättre. Som en renodlad adaption misslyckas filmen, men som en underhållande film kickar filmen röv!

Jag kanske är partisk till denna filmen egentligen. Med tanke på att den har nästan allt jag älskar, så för mig skiter jag i logiskt tänkande och bara njuter och säger att jag verkligen diggade denna filmen otroligt mycket. Är den perfekt? Nej det är den inte, men det är exakt den rätta filmen den behöver vara för vad den är. Det är en undanflykts film och det lyckas Spielberg verkligen fånga och får en att önska att man befann sig i denna virtuella världen. Verklighetsscenerna är aldrig lika intressanta som spelvärlden, vilket jag tror är medvetet. Då karaktärerna i filmen flyr till denna spelvärld då verkligheten aldrig är intressant för dem, där är en anledning till varför personerna flyr och som tittare får man en likadan känsla.

Karaktärerna är bra att följa och tycker de lyckats fånga personligheterna rätt så bra gentemot boken. Mark Rylance sålde mig faktiskt en del som skaparen till OASIS, James Halliday. Som denna osociala person som bara finner glädje i spelvärlden och filmvärlden. På ett visst plan relaterar jag mycket till Halliday och slutet fick mig faktiskt att bli lite känslosam, när han har ett samtal med huvudpersonen Wade. Ben Mendelsohn är också helt underbar som skurken Sorrento. Han skiner i varje film jag ser honom i och han lyckas alltid med att spela rövhålet till skurk. Vilket han åter igen briljerar med här och utöver Mark Rylance, stal han mycket av showen.

Däremot hade jag lite svårt med hur Wade och Samantha såg ut i filmen. I boken är Wade inte denna snygga Hollywood personen utan en tjock person med fräknar. Därför han skapar denna avatar i OASIS där han kan vara denna snygga och bättre självkänsla. Medan i filmen är han väldigt mycket Hollywood skådisen, vilket var något som oroade mig när Tye Sheridan blev castad i rollen. Tyvärr så hade jag rätt. Lite av känslan att kunna placera sig i Wades skor försvinner lite, jag kunde relatera och placera mig mer till Wade i boken än i filmen. Samma sak med Samantha, som beskrivs vacker i filmen. Men i filmen möter hon Wade i ett tidigt skede och hon säger sig vara ful. Men allt de gjord med Olivia Cooke är att ge henne ett födelsemärke vid ögat, och inte mycket mer. Liksom hon är fortfarande vacker, och även där försvinner poängen med att kalla henne ful. I boken är deras möte mer meningsfullt och ger en större betydelse till hela “kär i någon du aldrig mött”. Tänker dock inte säga hur då det är en spoiler.

Effekterna är också bra, det känns verkligen som man är inuti ett spel. Däremot hade jag önskat det att Spielberg lekte mer med 3D:n under OASIS världen. Men de gjorde de aldrig vilket gjorde att 3D:n kändes väldigt poänglös. Men där är många scener som imponerar, framför allt när karaktärerna hamnar inuti en filmen The Shining och återskapandet att göra om hotellet är makalöst. Även om det är datagjort eller insatt karaktärer i efterhand eller byggt om från grund är det bara rent av imponerande att kolla på.

Referenserna blir aldrig för mycket heller, vilken det hade kunnat bli. Men med dagens filmer som gillar att referera 80-talet, så har denna filmen en anledning. Allting är bra balanserat och det vi får är inte mer än “nördgasm” för de flesta nördar och underhållning för den vanliga publiken. Jag menar hur ofta är det jag får se Mechagodzilla fightas mot Järnjätten?

I sin helhet är Ready Player One ingen perfekt adaption på boken då den gör mycket annorlunda. Men grundhistorien är kvar och filmen lyckas hålla ett bättre tempo än boken som hade mycket dötid i mitten. Jag är fullt medveten att det inte är en perfekt film, men det är den perfekta filmen för mig som älskar film och 80-talet överlag. Ben Mendelsohn var underbar som skurken. Halliday karaktären var också bra och scenen i slutet med honom blev jag lite känslosam då jag relaterar en del till honom. Den största bristen för mig är skådespelarna som spelar Wade och Samantha, de ser för snygga ut och meningen bakom karaktärerna försvinner lite. Men jag kan inte förneka att det är den perfekta undanflykt filmen (bokstavligen talat då folk flyr verkligheten till OASIS). Jag njöt varje sekund av filmen och ibland räcker det för mitt nördiga inre att ha en scen med Mechagodzilla fightas mot Järnjätten och min dag är komplett.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Ready Player One du också!