Rampage: Big Meets Bigger

I nya actionäventyret RAMPAGE - Big Meets Bigger får vi följa Davis Okoye (Dwayne Johnson), en man som håller människor på avstånd men däremot har ett väldigt starkt band med en synnerligen intelligent gorilla som han har tagit hand om sedan den föddes. Plötsligt går ett vetenskapligt experiment väldigt fel och förvandlar den snälla apan till ett gigantiskt monster. Och för att göra saken ännu värre, upptäcker han snart att det finns fler nyskapade alfadjur som river kors och tvärs över Nordamerika och förstör allt i sin väg. Samtidigt måste Okoye försöka få fram ett motgift, inte bara för att förhindra en global katastrof, men också för att rädda varelsen som en gång var hans vän. I filmen ser vi även svenska Malin Åkerman och Oscarsnominerade Naomie Harris.

"20 Minuters äkta popcorn rulle"

Ännu en film baserad på ett spel, denna gången ett NES spel från 80-talet. Som gick ut på att man var en människa som förvandlades till ett monster också förstörde man olika städer. Man kunde spela upp till tre spelare och välja mellan att vara en gorilla, en ödla eller en varg. Simpel premies men som underhåller. Vilket är det man vill ha från denna filmen. Underhållande popcorn rulle och för det mesta så får man det. Dessvärre måste man sitta igenom många karaktärer som inte är ett dugg intressanta eller utvecklade för att komma till de härliga goda bitarna man betalar för att se.

Den stora bristen med filmen är just mycket som leder upp till det stora klimax. Framför allt karaktärer och dialoger som känns ganska så skakiga. Och jag vet om att en sådan här film inte ska kritiseras för hur karaktärerna är och dialogerna. Men när filmen inte levererar fören de sista 20 minuterna på den fronten man vill den ska göra, så är man fast med karaktärerna man inte riktigt bryr sig om. De nämner till exempel att Naomie Harris karaktär hade en son som dog i cancer, men det nämns bara i en mening i förbifart. Medan i början fokuserar man på en bild på henne och sonen tillräckligt länge för att det ska ha en större betydelse senare i filmen. Men det blir inget utav det. Vilket är filmens nackdel. Den gör så här till väldigt många karaktärer, introducerar en massa med uppbyggnad utan att riktigt ha något avslut.

Dwayne Johnson är alltid charmig i filmer, men hur länge till kan det hålla tänker jag. Visst han bär en del av filmen på sina axlar men man bryr sig bara då det är Dwayne Johnson. Men personen som stjäl showen är Jeffrey Dean Morgan, som verkligen bara stal varje ögonblick han fick. Vad som gjorde det mer underhållande är att han skådespelade precis som han gör Negan i The Walking Dead. Så jag antar han stannade i karaktär hela tiden. Det var underhållande men så otroligt löjligt att det inte var seriöst eller realistiskt på något plan.

Filmen har även två människoskurkar som ligger bakom allting (Malin Åkerman är en av dem). Men de existerar bara så filmen kan ha en ursäkt till varför monstren blir stora och fightas i slutet och även ha en djupare forskningsförklaring på hur allting hänger ihop. Men det är bara dötid och de är bara där enbart för att vara onda. Där finns inget till karaktärerna överhuvudtaget.

Slutet är det man vill ha från filmen. Gigantiska monster attackerar staden och mitt i allting är Dwayne Johnson. Ännu lökigare är när han och George (gorillan) slår sig samman för att attackera både vargen och ödlan (en krokodil i filmen). Det var verkligen skrattretande, men ack så underhållande för det är exakt detta jag ville ha av filmen. Med det sagt är slutet något abrupt och lämnar lite frågor obesvarade.

I sin helhet är Rampage en underhållande film för vad det är. Fast det tar för lång tid att komma till själva slutet där monstren väl attackerar staden. Fram tills dess är vi fast med karaktärer som verkligen inte är välskrivna eller intressanta alls, vilket blir ett stort nedfall för filmen. Visst Dwayne Johnson har charm och karisma och Jeffrey Dean Morgan stjäl showen i varje scen han är med i. Men karaktärerna är inget vidare. Naomie Harris har bokstavligen talat inte mycket att göra mer än att ställa frågor och sedan koma på något svar emellanåt. Skurkarna var dock den sämsta aspekten. Underhållande slut och verkligen värt det, men det tog lte för lång tid att komma dit och det känns som man hade kunnat strukturerat upp det lite bättre, trots att det är en monsterfilm.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Rampage: Big Meets Bigger du också!