Prospect

En tonårstjej och hennes far landar på en avlägsen måne, i jakt på dyrbara naturresurser. Deras kontrakt leder dem till månens giftiga skogar där de ska utvinna sällsynta ädelstenar, men i den utomjordiska vildmarken är de allt annat än ensamma. Trots rivaliserande prospektörer, plundrare och urinvånare, ska dock deras största fara ska visa sig vara en av dem själva.

"Sci-fi som lever upp till genren"

Prospect är den lilla indie-sci-fi filmen som bjuder upp till genrens grundstenar. En mysig ädelstensjakt på en grön, men giftig måne.

Man har med liten budget och smart scenografi skapat något som verkligen kan kallas för sci-fi i sin rätta bemärkelse. Det är inte en film som har sin starkaste sida i handlingen utan i mystiken kring ett främmande liv bortom vår egen planet.

Man måste inte ha en monsterbudget och en film fullspäckad med CGI för att skapa en tilltalande berättelse som utspelar sig i rymden. Prospect är bevis för att man med tämligen enkla medel kan skapa detta på ett övertygande sätt utan det. Bara en sådan sak som att visualisera en giftig miljö med teknik som kan liknas den som användes för t.ex Star Wars på 70-talet och få det att se bra ut med 2000-talets mått mätt säger mycket.

Vår kvinnliga huvudrollsinnehavare, Sophie Thatcher, saknar tyvärr det mer emotionella registret i sin roll som Cee och kan ibland uppfattas som nästintill apatisk. Det kan vara ett medvetet val att ge karaktären en luttrad framtoning, den lilla rymdtjejen som redan varit med om allt för att bry sig. Det känns dock som denna framtoning blir aningen onaturlig vid vissa tillfällen i filmen.

Jag kan inte påstå att jag var direkt bekant med någon av rollinnehavarna och med relativt blyga betyg så var väl inte förväntningarna på topp. Prospect var dock för mig en positiv överraskning som ger en genuin sci-fi-känsla utan att behöva använda sig av spektakulära specialeffekter för att blända sin publik.

Gillar man intressanta indiefilmer och sci-fi så är det här något man borde se.