Preacher’s Wife

Två av Hollywoods hetaste stjärnor, Denzel Washington (Oscar-belönad i Crimson Tide) och Whitney Houston lyser upp scenen i denna varma, hjärtliga komedi. Houston spelar en körsjungande fru till en präst. De har problem med sitt äktenskap och prästen tvivlar på sin förmåga att göra saker bättre. Då dyker den nöjeslystne ängeln Dudley (Washington) upp för att föra paret närmare varann igen, men ganska snart blir han orsaken till problemet istället för lösningen? En charmfull komedi där det också blir mycket skön sång från världsstjärnan Houston.

"Det behövs mer än en ängel att rädda denna filmen"

The Preacher’s Wife är en remake på 1947års ”The Bishop’s Wife”. Jag såg den filmen för ett par år sedan när jag också körde en julmånad. Fast inte på denna sidan. Jag minns den som sevärd, men mycket av drivkraften låg i Cary Grants skådespel. Handlingen var inte det starkaste elementet, och karaktärerna likaså. Desamma kan sägas om denna remake. Det bästa med den är Denzel Washington som ängeln Dudley. Allt annat är ganska så bortglömt, och något trist. Ska tilläggas att båda filmatiseringarna är baserade på en bok.

Tyvärr så lider filmen av att följa en handling som inte är så unik. Även vid Bishop’s Wife hade jag detta problemet. Vad som gör det dock värre här är dess speltid. På 123 minuter blir det verkligen en sakta fart framåt. Faktum är så fattas filmen en energi som bör få filmen framåt mycket snabbare. Men storyn bara drar ut på allting, och inget av större intresse inträffar.

Alla karaktärerna är heller inte av något intresse. En präst som har lite problem, och en hemmafru som börjar tröttna lite på hans frånvaro. Det blir inte mycket till komplexa karaktärer. Jag ville verkligen bli indragen i denna familjen och stadens bybor, där kyrkan spelar stor roll. Men jag blev verken det ena eller det andra. Vilket gör att dilemmat filmen målar upp och presenterar, aldrig blir så spännande. Tror knappt där är någon större konflikt i det hela. Det är också ganska uppenbart hur allting kommer sluta.

Det enda som är bra, och som räddar filmen är Denzel Washington som ängeln Dudley. Tyvärr så låter inte manuset låta hans karaktär göra så många intressanta grejer. Jag hade gärna sett honom interagera med fler folk, och ha den där ”fish out of water” handlingen på det. Men utav det hans karaktär får att göra. Så lyckas Denzel att liva upp stämningen något. Han har betydligt större driv och energi än vad filmen har.

Filmen är regisserad av Penny Marshall, vilket gjorde mig lite besviken. Då hon oftast brukar ha en stor drivkraft i sina filmer. Framför allt när det gäller handling och berätta en historia. Hon lyckas även med karaktärer i sina filmer. Men detta var den svagaste utav alla hennes filmer jag sett (inte sett alla).

I sin helhet är The Preacher’s Wife en remake som inte riktigt lyckas göra en bra uppdatering. Den fallerar mycket i att inte berätta en särskilt drivande och intressant handling. Även karaktärerna är ganska trista och ointressanta. Även storyn och filmens speltid drar fram i snigelfart, vilket gör att de 123 minuterna verkligen känns. Jag satt ibland och var rent ut sagt uttråkad. Vad som livar upp allting är Denzel Washington. Han ger en energisk insats som livar upp filmen för tillfället. Men mot slutet lär man inte minnas filmen efter någon dag.