Pitch Perfect 3

Nu utexaminerade från college och ute i den riktiga världen där det krävs mer än cappellasång för att ta sig fram, återkommer The Bellas i Pitch Perfect 3, det sista kapitlet i den älskade serien. Medlemmarna i The Bellas har nu splittrats och de enskilda individerna upptäcker svårigheten att skapa egna sångkarriärer. Men när de får chansen att återförenas för en välgörenhetsturné, samlas tjejerna för att skapa musik till denna sista turné och tillsammans bidra till vissa tvivelaktiga beslut som tas längs vägen.

" A-ca-WTF!?"

Pitch Perfect filmerna har inte varit några stora favoriter hos mig. Men det är ändå lättsamma filmer jag kan se som underhållning, som inte kräver mycket mer. Där ligger en viss charm i dem, och inget som känns över komplicerat eller invecklat. Detta kan dock bara sägas om de två första filmerna. Pitch Perfect 3, är en helt annan historia. Detta är ett perfekt exempel, på en film som inte har en idé vart man ska ta serien härnäst.

De två första filmerna hade ändå en viss koppling till varandra. High-school temat, och en tävling inom acapela. Mer än så krävdes inte. Däremot är trean en helt annan historia, och inte till det positiva. Faktum är så blir filmen så pass absurd. Att det nästan känn sorgligt över hur lite idéer de måste ha haft i manusrummet. Jag kommer gå in på en lite spoiler varning i beskrivningen här, vart vändningen tar. Men samtidigt känner jag det är en så pass viktig del för filmen, att jag inte kan ignorera det.

Så grundhandlingen är att Bellas gruppen ska ut på turné inom armén. Då deras liv i nuläget inte är så roligt och positivt efter high-school. Så genom att göra denna turné blir det som en tillbakablick, åt deras glansdagar. Problemet är att de andra som är med, spelar instrument och ingen gillar “acapela” musiken. Hittills är filmen inte särskilt udda, eller sticker ut så mycket från de andra filmerna. Däremot kan den kännas lite tunn och inte lika händelserik eller charmig. Det känns som gnistan även i dessa delarna saknas.

Men det är närJohn Lithgow dyker upp, allting tar en vändning. John Lithgow synts inte till någonstans i marknadsföringen, och efter att ha sett filmen är det ganska så uppenbart varför. Han spelar Fat Amy’s (Rebel Wilson) pappa. Som inte riktigt varit där i hennes liv, men som dykt upp helt plötsligt. Varför? Till en början känns det som han bara är där för att göra igen på åren han ej var där. Men det blir snabbt tydligt, han är bara ute efter pengar. Pengar Amy har sparade på en ö, i ett hemligt konto. Närmare bestämt 180 miljoner dollar.

Vi får aldrig veta på varför han behöver pengarna, han bara behöver dem. Filmen orkar aldrig ge en förklaring. Men när han inte får pengarna, slutar det med att han kidnappar hela Bella gruppen. I hopp om att Amy ska ge honom pengarna. Det hela tar en omväg för att bli en “spion” thriller. Där Fat Amy och Beca (Anna Kendrick) måste rädda sina kidnappade vänner på hennes far yacht. Fat Amy hamnar i en massa slagsmål, och för att förhindra tiden spelar Bella gruppen en acapela låt. Allting slutar med en explosion, och att fadern grips.

Det är helt löjligt hur mycket filmen spårar ur. Att en “spion” sidohandling dyker upp, och från ingenstans. Det är nästan som att någon vill göra en parodi på Pitch Perfect filmerna, fast utan humorn. Okej om man vill göra något annorlunda, men detta är helt och hållet helt fel tänk. Nu känns det inte alls som samma film som de andra två, och inte alls i samma universum.

Resterande av filmen är inte mycket att hänga i granen. Det är i vart fall mer i ton med de andra, men det är fortfarande något som känns udda. Vilket nog är det jag skrev innan. Charmen och gnistan inte är där som i de andra filmerna. Kanske också för att alla killarna från de tidigare filmerna är helt och hållet frånvarande här. Elizabeth Banks och John Michael Higgins som vanligtvis är de bästa bitarna, bjuder på få glimtar av hopp här. Men tyvärr märks det att manuset inte hade någon idé vad de skulle göra med dessa två. Så de känns nästan att de är inklämda i filmen, än att vara där naturligt.

I sin helhet är Pitch Perfect 3 nästan löjlig i sin absurdhet. Till en början håller den ungefär samma stil som de tidigare filmerna, fast charmen och gnistan saknas. Men man är med filmen, fram tills tredje akten. Då hela filmen får en sidohandling med John Lithgow som Fat Amys pappa. Där en kidnappning, och action och slagsmål hamnar i centrum. Det är nästan som att se en parodi, och något som inte alls passar ihop med de andra två filmerna. Det bara visar att idén till en tredje film aldrig riktigt var där. För om detta är resultatet, skulle filmen ha stannat vid manusbordet och aldrig blivit gjord.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Pitch Perfect 3 du också!