Peter och draken Elliott

Upplev Disneys tvåfaldigt Oscar®-nominerade* Klassiker om Peter och draken Elliott i denna restaurerade utgåva. Ett musikaliskt äventyr fyllt av skratt, där tecknade figurer och riktiga skådespelare förenas i en värmande berättelse om vänskap. Den föräldralösa pojken Peter har bara en riktig vän - den busiga och snälla draken Elliott - som kan göra sig osynlig då det behövs. När Peter en dag rymmer från sina elaka fosterföräldrar, följer Elliott givetvis med. Efter ett om-tumlande besök i staden Passamaquoddy hamnar de hos den snälla fyrvaktaren Nora, som tar hand om Peter och erbjuder honom ett nytt hem hos dem. Men hon har inte en aning om att han har en osynlig drake som bäste vän...

"Inovativ film som idag har tappat en aning"

Långt innan filmer så som ”Space Jam” och ”Vem satte dit Roger Rabbit?” som blandade både tecknat och spelfilm så kom ”Peter & draken Elliott” redan 1978 och var på sin tid banbrytande gällande att blanda in tecknat i en spelfilm.

I ”Peter & draken Elliott” får vi möta den föräldralösa Peter som bara har en riktig vän, den busiga och snälla draken Elliott. Tillsammans råkar dom ut för olika äventyr som sätter deras vänskap på prov.

Filmen är charmig och var med all säkerhet banbrytande när den var aktuell och precis hade släppts men då jag missade denna film som liten så finns det tyvärr inget nostalgiskt värde för min del men för delen så menar jag inte att filmen inte är bra, för det är den. Men jag kan tänka mig att de som såg filmen som små idag har egna barn som utan tvekan skulle älska filmen.