Peppermint

Peppermint är en action-thriller om den unga mamman Riely North (Jennifer Garner) som vaknar upp efter en tid i koma efter det att hon själv och hennes man och barn blivit beskjutna utanför ett nöjesfält. Hennes man och dotter mördades brutalt i attacken. När rättsystemet misslyckas i attsätta dit de som dödade Rileys familj bestämmer hon sig för att ta saken i egna händer. Hon drar sig tillbaka i flera år, starkt driven av en hämdlystnad och en vilja att skipa rättvisa, tränar hon hårt och börjar smida planen för att få fast mördarna. När hon skrider till verket arbetar hon metodiskt och effektivt och ligger alltid steget för såväl LAPD, FBI och de kriminella gängen, tills hon till slut skipar sin egen rättvisa mote de som dödade hennes familj.

"Jennifer Garner räddar en skitfilm"

Jennifer Garner återvänder till actiongenren som hon tidigare var associerad med under tidiga 2000-talet. Regissören bakom första Taken tar även på sig manteln att regissera, så det känns som att det ändå hade kunnat vara en underhållande bra gjord actionfilm. Men allt det slängs åt sidan för att få en klichéfylld “enligt bokens alla regler” film där absolut inget nytt finns att hämta. Jag har inget emot detta om jag i slutändan fortfarande hade kunnat säga, den var i vart fall underhållande med bra action. Men den är inte ens det. Den är konstant tråkig och actionscenerna är inte speciella någonstans. Jag kan inte påstå jag är besviken, då jag inte direkt gick in med några vidare förväntningar. Men jag trodde inte detta skulle klassas som en av årets sämsta filmer i vart fall.

Filmen börjar direkt i en actionscen där Jennifer Garner dödar en brottsling. Vi vet inte vem han är, eller i vilket samband scenen hänger ihop med. Men det är åter igen den typiska öppningsscenen som slänger tittaren rakt in i actionscenen för att sedan ge en flashback till hur karaktären hamnade i den sitsen i första taget. Bara det att öppningsscenen aldrig återvänder igen och är bara med i början, så den tillför mer eller mindre ingenting och har inget bärande syfte eller roll till filmen. Mer än att visa att Jennifer Garner är stenhård.

När man kollar på trailern så vet vi att handlingen går ut på att Jennifer Garner ska hämnas på sin man och dotters död som blev nerskjutna av tre personer i en bil. Vi vet också att högt uppsatta personer också är mutade av denna kartellbossen som styr och ställer, där av går de tre personerna fritt trots Jennifer Garners vittne om att hon såg dem. En simpel handling, men med den uppsättningen så vill vi se Jennifer Garner ta revanch mot dessa tre brottslingar. Här gör filmen sitt största misstag, genom att ha henne mörda dem inom loppet av 30 minuter in i filmen och vi får aldrig se det hända. Vi ser bara deras kroppar hänga vid pariserhjulet som man ser i trailern, som för övrigt också bara är där för att ha en snygg bild i trailern. Men filmen lurar tittaren på det vi faktiskt vill se henne hämnas på genom att inte visa det alls. Helt plötsligt är det kartellbossen som är huvudfokuset (vilket jag förstår). Men eftersom känslorna hos karaktären Jennifer Garner spelar är specifikt mot dessa tre män, borde man åtminstone se henne få ut sin hämnd på dessa tre. Det är som att man i Kill Bill klipper bort fighten mellan The Bride och Bill, eller klipper om I Spit on your Grave filmen till 30 minuter där huvudpersonen ska ta hämnd på de som våldtog henne och sen klipper till eftertexterna. Även åklagaren som mutar henne och är ett rövhål mot henne får vi aldrig se dö. Liksom de 4 viktigaste personerna som startar hennes fight mot rättvisa och hämnd, får vi inte ens se dö överhuvudtaget utan bara nämns i dialog.

Med hela filmens klyschiga handling förväntar den sig att man ska ha en underhållande tid för actionscenernas skull. Men allting runtomkring är så oengagerande och tråkigt, vilket gör att actionscenerna inte har något intryck på verken karaktärerna, handlingen eller tittaren. Bara för folk skjuter en massa och där är explosioner betyder inte det per automatik underhållning, vilket denna filmen verkar tro. Det är heller inga unika actionscener. Fight scenerna är rörigt klippta och själva skjutscenerna lämnar inget avtryck, inget man kommer komma ihåg kommande dag.

Där är en ljusglimt mitt i all dynga. Det är Jennifer Garner själv som faktiskt gör en trovärdig roll. Jag förstår henne och kan sympatisera varför hon gör som hon gör. Även ifall karaktären är lite slarvigt skriven, så ger Jennifer Garner 100% till rollen vilket jag ändå måste ge henne cred för. Det är så synd bara att hon får detta manuset och filmen att jobba i, när hennes talang kunde användas så mycket mer. 2018 överlag har inte varit något vidare bra filmår för kvinnliga huvudroller i actionfilmer.

I sin helhet är Peppermint ingen bra film. Det är klichéer på klichéer i en överlag ganska så tråkig film som inte levererar på verken actionfronten eller underhållningsnivån. Det faktum att vi inte ens får se henne ta ut sin hämnd på de fyra viktigaste personerna som starta hennes kamp mot allting är en skam i sig. Actionscenerna är inte bra hanterade och allting är bara oengagerat från första start. Den enda som bär upp filmen från total dynga och möjligtvis räddar filmen från ett bottenbetyg är Jennifer Garners insats. Synd bara att allting annat är skit, men det är den typen av skit jag har glömt bort redan imorgon.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Peppermint du också!