Pelle Kanin

Animerade filmen om Beatrix Potters klassiska berättelse om den upproriska kaninen Pelle som försöker smyga sig in i bondens grönsaksodling.

"Bättre än vad trailern förtäljer"

Jag är väldigt chockad efter att ha sett denna filmen. Att de ens vågar lägga ut en sådan trailer till en bra film, marknadsansvariga för filmen borde få sparken direkt. Låt er inte bli lurade av den högst dåliga och mediokra trailern som finns till denna filmen. För filmen är betydligt bättre än så. Trailern får det att se ut som att hela filmen är på landet och i en trädgård där massa knasigheter inträffar med en sur man och kaniner som springer omkring. Tro mig filmen är mer än bara det och lyckas vara en underhållande barnfilm med bra humor.

Jag var orolig till en början innan jag såg filmen. När man kollar på Sony Animations tidigare filmer så är det inte direkt den bästa av filmer riktade åt barn. Några få ur deras filmografi tycker jag om. Sedan har vi också James Corden som för någon anledning ej lyckas välja rätt animerade filmer att ge rösten till. Men jag själv måste medge att filmen var över förväntan. Mycket tack vare Domhnall Gleeson som verkligen levererar en komisk insats.

Filmens styrka ligger nämligen i humorn och det är verkligen brittisk anda över det hela, trots en amerikansk produktion. Det är lite i samma anda som Paddington även ifall jag gillar de filmerna lite mer. Men humorn är verkligen rolig. Detta tack vare en bra klippning som gör att humorn blir perfekt levererad. De använder också mycket av musiken till sin hjälp att skapa komedi. Det hjälper också att Domhnall Gleeson skådespelar som om att han vore i en seriös film. Annars brukar det vara att skådespelarna är medvetna om att de är i en komedifilm eller i en barnfilm. Men här får de verkligen till det med hans reaktioner och agerande. De bästa stunderna är med honom och när han är på sitt jobb i London.

James Corden hamnar rätt i sin roll här. Annars brukar han ofta vara den jobbiga typen i filmer, det hjälper heller inte att jag inte är något stort fan av honom eller hans “Late Late Show”. Men här hade jag inget emot honom alls och tyckte snarare han passade in i titelrollen. Mycket är också på hur Peter (Pelle) är skriven i filmen. Han hade lätt kunnat bli en jobbig person som styr och ställer och är egofixerad. Men de skriver karaktären väldigt bra och han är en sympatisk kanin.

Jag tror också en av de större anledningarna till varför Peter (Pelle) inte är så jobbig som man befarat, är för att filmen inte enbart är skriven om honom. Utan även hans systrar Flopsy, Mopsy och Cotton-Tail, samt hans kusin Benjamin. Får lika mycket tid framför kameran och spelar lika stor roll. Så faktum är så är det nästan ett helt gäng i huvudrollerna. Som för övrigt också är väldigt sympatiska och intressanta att följa. De spelar väldigt bra utifrån varandra, trots att de bara är datagjorda figurer. Så kände man av samspelet mellan de olika karaktärerna. Dataeffekterna på djuren är också väldigt bra gjorda. De är otroligt välgjorda och kommer nästan av sig som “animatronics” effekter.

Allting är dock inte perfekt med filmen. Rose Byrne bland annat känner jag kunde fått mer att göra. Nu får hon mest speltid under romantiska montage scener. Man hade kunnat använda henne på ett litet bättre sätt, eller utvecklat karaktären lite. Ge henne något litet skämt i vart fall. Filmen har också den obligatoriska tredje akten där allting går fel och karaktärer blir ovänner och splittras. Här försvinner också lite av humorn då filmen tar det på lite för allvarligt än vad den borde. Det görs inte till den grad som många romantiska komedier gör. Men det var ändå tillräckligt för att kännas klyschigt.

Där är dramatiska stunder och de är välgjorda. Men det nådde inte riktigt ända fram för mig som att jag skulle bli riktigt emotionell mot de mer sorgliga/dramatiska stunderna. Det var och nosa men till slut kände jag att filmens krut låg mer i humorn än i dramat och känslorna. Vilket  hade varit en liten fin balans.

I sin helhet är Peter Rabbit en överraskande film som är betydligt bättre än vad trailern säljer. Där är massvis med god humor i sann brittisk anda att njuta av här. Framför allt så skiner Domhnall Gleeson i de humoristiska bitarna och hans agerande är perfekt. Även kaninerna är bra gjorda både effekterna och skrivet. De hade lätt kunnat bli irriterande och jobbiga, men de blir gulliga och sympatiska. Även röstskådespelarna passar in perfekt och trots de inte existerar på riktigt. Har de ett bra samspel. Dock ahde jag önskat lite mer för Rose Byrne och den tredje akten är inte lika stark som de två första akterna. Dramat var den och nosade på men nådde inte hela vägen. Men allt som allt är detta en underhållande film, som håller högt tempo och nivå på dess humor. Där finns mycket att skratta åt här både för vuxna och små.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Pelle Kanin du också!