P2

Innanför parkeringshusets kalla betongväggar kan ingen höra dig skrika!

En kvinna försöker starta sin bil i ett öde parkeringshus. Den krånglar. En parkeringsvakt dyker upp och erbjuder sin hjälp. Under flera månader har han spionerat på henne. I kväll kommer han att göra det för sista gången...

Ett mörkt parkeringshus blir inte fasansfullt förrän du upptäcker att du inte är ensam... Rachel Nichols (Alias) och Wes Bentley (American Beauty) spelar huvudrollerna i en klaustrofobisk från mannen bakom "The Hills Have Eyes".

"En utdragen katt & mus lek"

Som tradition försöker jag alltid slänga in en skräckfilm. Varje månad vid mina julfilmer. I år fick det bli P2, som legat på listan ett tag. En ganska så simpel handling, som borde vara effektfull. Men som tyvärr inte blir så spännande eller läskig. Filmen börjar helt okej ändå. Där den lyckas skapa någon form av duglig spänning och premies. Men man märker ganska så fort. Att filmen har en grej att jobba med. Som tappar bränsle väldigt fort.

Filmens enda huvudsak är en jaktlek. En katt & mus lek så att säga. Där huvudpersonen är instängd i ett parkeringshus, och parkeringsvakten jagar henne. Ibland fångar han henne, men hon lyckas fly. Så repeterar man detta flertals gånger under hela filmens speltid. Vilket gör att de 98 minuterna filmen är. Blir något långa och känns utdragna.

Filmen försöker också hela tiden komma på nya sätt. Att hålla kvar Angela (Rachel Nichols) i parkeringshuset. När där är lättare saker för henne att ta sig ut. Men självklart ska filmen komma på någon dum anledningen. Eller låta karaktärerna vara dumma, och gör det ingen hade gjort i verkligheten. Men det är så det fungerar i skräckfilmer. Annars hade de bara varit 30 minuter långa.

Jag känner filmen också tar sig själv på för stort allvar. Det blir aldrig direkt kul eller underhållande. Ju mer in i filmen man kommer. Konceptet är ju bra. Men det tas på för allvarligt, och har inte riktigt kul med konceptet. Vilket gör att skådespelet Wes Bentley gör, sticker ut. Han överspelar ordentligt. Där han nästan kommer av sig som han är med i en annan film. Jag vet inte om det är meningen eller inte. Han lyfte i vart fall upp lite grann från allt det allvarliga. Men kontrasten blev udda.

I sin helhet är P2 en otroligt simpel film. Till en början fungerar filmen med sin simpla handling. Men ju mer in i filmen man kommer. Desto mer igenkänning blir det. Det blir mycket av samma kaka, där filmen repeterar sig. Den lyckas aldrig hålla någon större gnista av underhållning heller. Då den tas för allvarligt, vilket blir en udda kontrast med Wes Bentleys skådespel. Det hela är som en enda utdragen katt & mus lek, som aldrig tar slut.

guest