Overlord

Dagen före landstigningen i Normandie släpps en grupp amerikanska fallskärmsjägare ned bakom fiendelinjen för att att utföra ett uppdrag som är avgörande för invasionens framgång. Men när de närmar sig sitt mål, en naziockuperad by, börjar de ana att det är mer än en vanlig militäroperation på gång i det lilla samhället, och uppdraget förvandlas till en verklig mardröm.

"En underhållande andra världskriget zombierulle"

Från början skulle Overlord vara en film inom Cloverfield universumet, eller i alla fall började ett rykte att sprida sig bland personer om att det var nästa film då J.J. Abrams producerar filmen. Men J.J. gick sedan ut och sa att det inte var en film i Cloverfield universumet och är sin egna film. Ändå så är man vagt skeptisk även när man ser filmen och väntar sig den stora twisten. Men det är ett faktum att detta inte tillhör Cloverfield universumet och är sin egna lilla film. Det är en andra världskriget film som blandar in zombies där tyskarna lyckats skapa ett serum som gör att man kan återuppliva de döda, som sedan kan leva i tusen år (om du inte skjuter sönder deras huvud eller bränner dem). Det är en film med inte större poäng eller mening bakom, men det är sannerligen underhållande och uppfyller de kraven man förväntar sig från en sådan här film.

Jovan Adepo spelar huvudrollen som jag sett tidigare i Fences och hade även en roll i fjolårets mother! Vad jag tog från denna filmen är att han faktiskt kan vara huvudrollen i en film då jag tyckte han gjorde ett bra jobb, för det rollen krävde. Även kul att se Wyatt Russell som börjar ta form i sin skådespelarkarriär. Det jag gillar med honom är att han väljer filmer han själv finner och tycker om att göra och bryr sig inte så mycket om vad andra tycker och tänker, det respekterar jag i en skådespelare.

Filmens början är riktigt bra gjord och påminner mycket om Call of Duty spelen. Vi ser soldaterna ombord ett flygplan för att sedan bli bombade och somliga blir skjutna och till slut sätter en explosion igång och huvudpersonen hoppar till slut av flygplanet och får i sista sekunden ut sin fallskärm för att hamna i vattnet. Allt är gjort i en tagning (uppenbart klippt mellan digitalt men är klippt ihop som en tagning) och är riktigt snyggt gjort. Det bygger upp och skapar en distinkt känsla som känns lite annorlunda men ändå tillräckligt igenkännbar.

Effekterna är bra gjorda de med. Där bjuds massvis med blod och gore effekter, samt en del explosioner och svordomar. Detta är verkligen en hårdkokt “R-rating” som det ska vara. De som klagar på den udda kontrasten eller att filmen är löjlig och spårar ur. Så är detta mer eller mindre en homage till B-filmer och grindhouse filmerna från slutet av 60-talet och hela 70-talet. Där man hade andra världskriget som en bakgrundsprincip för att sedan göra sin egna lilla twist på det hela, då man ansåg att det var två stora säljande saker. Herregud där finns en hel subgenre vid namn “Nazi exploitation”. Ser man filmen mer som en sådan typ av film så tror jag många kan vara mer öppna åt den för vad den är.

Ibland kan det dock bli lite långvarigt mellan varven. Framför allt så spenderar vi mycket tid inuti ett hus, där soldaterna gömmer sig uppe på vinden och en fransk kvinna tar hand om dem och såklart har hon en lillebror som en av soldaterna börjar bonda med. Det kunde bli lite långvarigt i huset och kunde sett en nedklippning där på kanske 10 minuter, eller försökt få igång tempot lite mera i vart fall. Det är också ganska så formellt skrivna karaktärer varav man kan gissa ut vem som kommer dö när och hur ungefär.

I sin helhet är Overlord en underhållande andra världskriget zombierulle som mer eller mindre är en homage åt slutet av 60 och hela 70-talets grindhouse och B-filmer. Det är en otroligt snygg inledning, ett bra skådespelar gäng och effekter som levererar det man vill ha. Karaktärerna kanske är lite “by the number” skrivna och ibland kan det vara lite för seriöst, medan andra gånger blir det lite för löjligt. Men det går inte att förneka att detta är en underhållande popcorn rulle och går man in med rätt inställning kommer man lämna biografen nöjd.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Overlord du också!