Operation Ragnarök

En U-båt lastad med ett hemligt virus kraschar utanför Landskrona och utlöser en smitta som förvandlar folk till aggressiva monster. Smittan sprider sig blixtsnabbt och militären sätter staden i karantän. Samtidigt har en grupp människor förskansat sig i det gamla Citadellet i ett försök att komma undan, men en splittring inom gruppen hotar ordningen även på insidan.

"En äkta lökig, hårdkokt och underhållande skånsk zombierulle!"

Operation Ragnarök eller som den hette innan, ZON 261 är en 7år lång film i arbete som har haft sina många upp och nedgångar. Den är inspelad och utspelar sig i Landskrona som är en av mina hemtrakter då jag kommer ifrån Höganäs. Det är en film i den mindre budgetskalan trots att IMDb skriver 22 miljoner svenska kronor. Det är en film jag har följt utvecklingen på sedan det startade. Där släpptes en trailer 2012 som annonserar en helt annan film och premiären har skjutits upp flertals gånger. Första releasen var 2014 med en poster med just namnet ZON 261. Kollar man på den första trailern och postern märker man att det har blivit ändringar i manuset och att filmen har filmats om, vilket nog är en av sakerna som gjort att filmen tagit längre tid att komma ut. Sedan dess byttes premiären hela tiden och i förra året kom nyheten ut att de närmade sig slutsporten på allting. Med det så släpptes en ny trailer och en ny titel, nämligen Operation Ragnarök som är en betydligt lökigare titel, men passande för filmen. Jag skulle sett filmen redan i somras när den hade exklusiv premiär på Bio Rio i Stockholm. Men den visningen blev avbokad då filmen inte var färdigklippt. 6 månader senare sitter jag här i skrivande stund och har äntligen efter 7års tid fått se filmen.

Det man först ska nämna är att alla bakom filmen ska ha stor cred. Det faktum att man spelar in i dessa småstäder nere i Skåne för att verkligen få stor distribution i landet. Nu är Landskrona inte direkt en småstad för oss skåningar, men det är inte en av de större då Helsingborg räknas som en betydligt större stad. Sedan också att de aldrig gett upp under alla dessa åren för att få filmen klar och släppa den, samt att de tänker i de större skalorna. Det är inte ofta vi får denna typen av film i Sverige, i somras hade vi “Den blomstertid nu kommer” som var en katastroffilm och nu har vi en zombiefilm. Lite coolt ändå att båda två som går emot den svenska typiska filmen och som båda har blivit supportade av fans och vanliga personer, och båda två släpps i år.

Med allt det sagt och gjort så måste jag vara ärlig och säga att detta inte är en bra film. Det är en enda röra från början till slut, men där är också en stor underhållning och njutbarhet med denna filmen som verkligen inte går att ta ifrån för mig. Jag skulle ungefär klassa den i samma liga som filmen “Hata Göteborg” som utspelar sig i Helsingborg. Båda två är filmer man skrattar åt (ibland med, men oftast åt) och man är medveten om att det inte är så bra, men där är en charm och passion bakom båda filmerna som inte går att ignorera. Det är helt klart gjord för en hemmakväll med grabbarna och bara skratta åt allting.

Filmen har uppenbarligen problem främst inom sitt ljud. Både ljudeffekterna, mixern och framför allt ADR är något som dyker upp konstant i filmen. Detta är säkert för att de har spelat in filmen 2012 och var inga scener de spelade in på nytt, men att dialogerna var tvungna att ändras på grund av att manuset och storyn hade ändrats. Där av märker man tydligt av att många dialoger är dubbade i efterhand och ibland synkar det inte ens med mungiporna. Men det är också det som gör att det blir fantastiskt underbart att titta på.

Klippningen är också en stor brist här, men detta också för att kompensera att vissa scener är spelade in mycket senare, medan andra är inspelade i 2011/2012. Jag älskar speciellt när viruset väl börjar sprida sig så går filmen bokstavligen talat från 0 till 100 på 5 sekunder och det är panik i hela Landskrona. Jag vet om att Landskrona inte är en stor stad, men så liten är den heller inte. Det är även rappt klippt under en del dialoger och actionscener så ibland hinner man inte med vad som försiggår alls. Även detta blir en skrattretande grej som man kan ha mycket nöje med.

Skådespelarna överspelar eller så underspelar de. Det är en underbar mix av personer som är bättre än andra och med den underbara skånskan blir det som grädde på moset. Bäst är helt klart Per Ragnar som rasisten Bertil som spyr ut sig en massa svordomar och säger “påg” hela tiden i en underbar skånsk dialekt. Helt klart den personen som fick mig att skratta mest och den som stal hela showen. Huvudpersonen var sisådär och var inte den mest intressanta att följa. Gruppen i sig som vi följer tyckte jag var sådär med vissa mer intressanta än andra.

Handlingen tror man är en vanlig zombiefilms handling. Ett virus sprider sig och personer söker skydd inne i Landskrona. Men filmen går “djupare” in på det och blir något ännu mer. Det är ganska tydligt att filmen handlar mer om människosynen vi har på varandra än själva zombieutbrottet. Då de två grupperna består av en typisk svensk grupp och en annan som är av invandrarhärkomst. Den svenska gruppen gillar såklart inte invandrarna då en invandrare dödade huvudpersonens bror ett år tidigare. Det är uppenbart att huvudpersonen kommer “bonda” med invandrarna under filmens gång och att filmen har ett tydligt budskap bakom sig och det är verkligen “on the nose” på allting, så pass mycket att det blir löjligt rent ut sagt. Detta för mig blev lite av en besvikelse då jag egentligen bara hade velat se en mer löjlig “over the top” zombierulle. Genom att placera in detta och bli mer aktuell med tiden och hur vi ser på varandra idag, kändes som ett för ambitiös drag för en sådan här film. När du redan är tillräckligt lökig som du är, behöver du inte ta dig själv på så stort allvar och ha en större mening och budskap bakom dig. Då förlorar man en del av charmen.
Detta är också en av de delarna som blev omgjord från vad originalet hade varit från början. Så hela denna sidohandling och grupperna är det som spelades in på nytt och gjorde att filmen fick en ny titel och en helt annan handling, samtidigt som zombierna är kvar och är den drivande kraften i filmen. Därför blir jag mer nyfiken på hur ZON 261 hade sett ut i jämförelse, gentemot det nya resultatet som vi fick.

Där är också två saker som förvirrade mig lite.
Det ena är förklaringen till hur allting fungerar med viruset. Där ges en förklaring och är något av en “twist”, men jag blev ändå fundersam på hur det exakt fungerade. Det ger också lite plot-holes under filmens gång då det inte förklara varför en del människor beter sig som de gör. Jag tänker inte gå in i så mycket detaljer då det spoilar, men det kändes något överkomplicerat och det kändes mer som det blev plot-holes av “twisten” än att bara ha det mer vanligt.

Det andra är att under filmens gång så flörtar huvudpersonen med en av invandrar tjejerna spelad av Bahar Pars (före En man som heter Ove). Han har tydligen redan en tjej som han är ihop med, men filmen hintar på att de känner varandra och småflörtar med varandra. Men inget ordentligt svar ges och om huvudpersonen nu är ihop med någon, varför flörtar han då med en annan? Dessutom ges bakhistorien om att han inte gillar invandrare då hans bror dog av en, så varför börjar han flörta med en invandrare som han nu hatar dem? Man kan se det som hans story arc att han utvecklas i filmen. Men sedan kommer en konfrontation mot slutet av filmen där de får reda på att en av personerna i gruppen är han som dödade hans bror, vilket han är villig att döda honom för. Så då har han inte utvecklats tillräckligt för att få fram den poängen att han småflörtar med en av dem bara sådär helt spontant. Till en början trodde jag de hade ett förflutet ihop som att de träffades i hemlighet, men det verkar inte vara fallet.

Effekterna i filmen är till 99% datagjort. Det är såklart tråkigt att se, samtidigt som regissören Fredrik Hiller sa det är för att spara in pengar och med tanke på filmens långa process till färdig film så accepterar jag det. Det är dock såklart inga bra effekter och påminner mycket om en Asylum film. Vilket allting i filmen egentligen påminner mig om, en svensk Asylum film.

I sin helhet är Operation Ragnarök ett resultat av en person som har en hög ambition bakom sig och verkligen vill leverera och tror på sin egna idé. Genom många års arbete blir filmen äntligen släppt och Fredrik Hiller och alla personer bakom filmen ska ha stor cred att detta blev färdigt till slut. Jag vet hur svårt det är att göra film och hur ännu svårare det är att färdigställa den. Så även ifall slutresultatet är en enda röra som blir en skrattfest av helt fel anledningar, ska man inte hänga läpp. Där är många som kommer finna nöje i denna filmen och anse det som en framtid kultfilm och kommer ha sin fanbase bakom sig. Det går inte att förneka att där är något som tilltalar en till filmen. Visst blir det för seriöst med sidohandlingen om invandringen i Sverige och hur somliga ser på det, visst lämnar filmen en del frågetecken bakom sig och visst är klippningen rörig och man vet inte riktigt vad som händer under en del actionscener, visst påminner effekterna om något från en Asylum film. Men man sitter aldrig uttråkad och man har alltid ett leende på läpparna och skrattar och bara har en fantastisk underbar tid med filmen. Jag vet om att man inte ska dra paralleller mellan filmerna, men även ifall “Den blomstertid nu kommer” är betydligt skickligare och bättre gjord, så underhållningsmässigt tar jag och ser om denna. För hur ofta kan jag säga att ett klimax på en film utspelar sig vid Glumslövsbackar…

Boka dina biljetter på SF Bio och se Operation Ragnarök du också!