Olycksfåglarna möter osynlige mannen

Två privatdetektiver hjälper en oskyldigt anklagad man att rentvå sitt namn. De hittar en osynlighets-formula. Den anklagade boxaren Tommy injicerar hellre denna brygd än möter polisen. En idé dyker upp.

"Abbott och Costello bjuder på goda skratt"

För de som inte är bekanta med Abbott och Costello var de en komedi duo som under 40 och 50-talet gjorde filmer. Lite i samma anda som Helan & Halvan, fast medan Helan & Halvan var mer ingrodd i stumfilms eran så var Abbott och Costello mer humor för dialogerna. Med deras rappa och snabba konversationer mellan varandra och snabba rörelser var det som gjorde att de stack ut. De gjorde även sin del skräckkomedier varav den mest kända är “Abbott and Costello meet Frankenstein”. I denna så är duon privatdetektiver och får i jobb att hjälpa en fel anklagad man som anklagas för mord, som med hjälp av en professor gör sig själv osynlig.

Redan från början så ger den osynliga mannen guldtillfällen för komiska bitar för där är mycket du kan göra med en osynlig person. Vilket även blir svårt att recensera denna filmen för vad kan man säga om en komedifilm som lyckas vara rolig. Min personliga bakgrund till Abbott och Costello är inte lika nostalgisk som Helan & Halvan och är först de senaste 10 åren jag blivit introducerad till dem och deras filmer, jag är dock bensäker att jag som barn hade älskat deras filmer.

Detta var också Universal’s sista Invisible Man film efter att ha gjort ett antal fristående uppföljare till 1933-versionen som fortfarande är den bästa och en av mina personliga favorit filmer.

I sin helhet är Abbott and Costello Meet the Invisible Man är rolig film som lyckas få till en del skratt från en. Det är en bra idé att jobba utifrån och såklart är det Abbott och Costello som gör de komiska bitarna guldvärda. Handlingen inte så speciell, men vad gör det när man skrattar som man gör.