Ocean’s Eight

Fem år, åtta månader och tolv dagar. Så länge har Debbie Ocean planerat sitt livs största stöt. Hon vet vad som krävs - ett team med de bästa i sin klass, med sin partner in crime Lou i spetsen. Tillsammans rekryterar de ett gäng specialister i juveleraren Amita, gatufifflaren Constance, hälaren Tammy, hackern Nine Ball och modedesignern Rose. Bytet är blygsamma 150 miljoner dollar i diamanter som kommer hänga kring halsen på den världsberömda skådespelerskan Daphne Kluger vid årets största händelse - Met-galan. Planen är idiotsäker, men allt behöver gå felfritt om gänget ska lyckas komma undan med blinget. Allt inför öppen ridå...

"Underhållande rulle för stunden"

Ocean’s Eight är regisserad av Gary Ross där Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway med flera medverkar. Det är en film som utspelar sig i samma universum som Steven Soderberghs filmer Ocean’s Eleven, Twelve och Thirteen. På många sätt kan man se det som en uppföljare, samtidigt som det är mer utav en spinn-off. Då man inte lär behöva se de tidigare filmerna för att förstå eller finna nöje i denna. Jag såg Ocean’s filmerna för första gången inför denna, även ifall jag hade sett stora delar av första innan såg jag alla. Även ifall jag inte tokälskar första som många andra så fann jag den vara underhållande och en bra “heist” film.  Twelve däremot var inget bra och Thirteen var underhållande för stunden. Eight skulle nog hamna vid Thirteen i det att den är underhållande, men jag fann filmen försöka kopiera första filmen för mycket ganska så distraherande.

Filmen börjar med att Sandra Bullock som spelar Debbie Ocean (Danny Oceans kusin) och förhörs av polis och scenen påminner exakt om den första scenen i Eleven när Danny blir intervjuad. Där är flertals gånger under filmens gång man känner igen scener som är tagna från Eleven och det tog mig ur filmen. Om den nu ska bygga på samma film och ändå göra något nytt, som att ha en kvinnlig rollista, så kan man väl också försöka ge det sin egna ton.

Regissören Gary Ross härmar för mycket utav Soderberghs typiska regidrag och även det blir ett misslyckande. Det känns mer som en fattigmans version av att försöka vara Soderbergh, är för blir det en udda kontrast att filmen existerar i samma universum som Soderberghs andra filmer. Soderbergh är ju också en av de mest distinkta regissörerna som jobbar idag och har verkligen sin egna stil.

En sak som är distraherande är att James Corden dyker upp mot slutet och ska vara någon form av utredare i stölden på halsbandet. Men eftersom det är James Corden kan man inte ta det seriöst och han spelar bara sig själv mer eller mindre. Vilket är en sak som också tog mig ur filmen helt och hållet. Jag är heller inte världens största fan av James Corden eller hans humor så det kan ligga en viss faktor i det också som spökar.

Alla skådespelarna gör ett bra jobb. Det jag gillar är att de alla har fått karaktärsdrag som på något sätt passar in i hur man ser på skådespelarna lite grann. Man är orolig att Rihanna ska vara dålig, men passar förvånande bra som hacker och är fåordig, vilket funkar. Trodde inte att Rihanna skulle vara min favorit i filmen, men det var hon! Likadant med Sarah Paulson som den pensionerande tjuven som gått och blivit mamma var ännu en favorit. Även samspelet Cate Blanchett och Sandra Bullock har med varandra är bra här och alla jobbar utmärkt utifrån varandra. Detta är vad som är den bärande kraften genom hela filmen och det som håller igen från början till slut. Karaktärerna må kanske inte vara så välskrivna. Men energin och engagemanget skådespelarna levererar får tittaren att bli något engagerad. Jag hade dock önskat att Mindy Kaling fått lite mer att göra, för hon kändes minst betydelsefull utav alla roller.

Själva stöten i sig kanske inte är den mest intressanta, men där är tillräckligt med underhållande bitar för att ändå finna nöje i den och i slutändan ändå kalla det en helt okej “heist” film. Fast spänningen saknade jag lite grann. Såklart dyker där twister upp mot slutet vilket är väntat. Fast ena av dem kan man räkna ut själv bara genom att kolla på titeln.

I sin helhet är Ocean’s Eight en något underhållande rulle för stunden man tittar på den. Den saknar dock en egen identitet och snor oftast för mycket av både Soderberghs registil samt scener från första Ocean’s Eleven filmen. Vilket är något distraherande. Karaktärerna är heller inte så välskrivna och jag hade önskat lite mer spänning i mixen. Men tack vare skådespelarnas energi och engagemang räddar det upp stora delar av filmen, för skådespelarna gör ett bra jobb. Idén är klyftig och funkar utmärkt i detta universum. Men man hade behövt jobba med det mer, så att dessa coola tjejer hade fått något större och bättre att göra.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Ocean’s Eight du också!