Night School

Komedi med Kevin Hart i spetsen där en grupp misfits tvingas gå på komvux för att ha någon chans att kunna ta high school-examen och komma ut i vuxenlivet på riktigt.

"6 manusförfattare + Kevin Hart + Komedi = En dålig film"

Där finns ett litet knep på hur man vet att en film inte kommer vara bra. Om du under intro och förtexterna visas och “Story by” eller “Written by” dyker upp och täcker nästan hela skärmen, bör det vara en indikation på att vad du kommer se är en dålig film. Det faktum att där är 6 manusförfattare där alla får cred för “Written by” är skrämmande att denna filmen inte får ut ett enda skratt ur mig, inte ett enda. En av manusförfattarna är ingen mindre än Kevin Hart själv, inte för att det är tecken på något bra för de mesta han är med i är dåligt. Utöver Central Intelligence och Jumanji där båda två är filmer han inte har huvudrollen utan har en motskådespelare har han inte gjort något som roat mig.

Night School har ett bra upplägg för en komedi, men inget är kul. Inte ens Rob Riggle som brukar få mig att små le i dåliga komedifilmer får mig att le här. På en speltid som nästan klockar in på två timmar var detta plågsamt att sitta igenom. Scen efter scen dras skämten ut och det är oftast skämt som involverar antingen att Kevin Hart är högljudd eller att de drar ut på en händelse och pratar om det i 10 minuter. Det tar helt enkelt aldrig slut och klipper man bort allt det har du en film som knappt klockar in på en timme tror jag.

Filmen kör åter igen på att huvudpersonen (Kevin Hart då) inte berättar för sin flickvän att han går till skolan på kvällen för att få sitt GED examens så han kan få ett jobb. Vilket såklart orsakar i en obligatorisk tredje akt där hon får reda på det och blir sur att han ljugit. Varför han inte bara kunde berätta sanningen från början är löjligt då det inte ens är något pinsamt och hon bryr sig heller inte om hur hans levnadssätt är, hon älskar honom för den han är. Men det ser han såklart inte. Man såg det på flera mils avstånd och det är så klyschigt och gammalt. Ska jag påminna igen att det var 6 manusförfattare på filmen…

Det enda värdiga filmen har är Tiffany Haddish. Hon är dock inte med så mycket som filmen marknadsför henne som, men när hon är med är hon den mest sympatiska i filmen. I det att hon ändå bryr sig och behöver extra pengar då lärarjobbet är tufft men inte så bra betalt. Men hon bryr sig fortfarande om eleverna och hjälper de som behöver extra hjälp. Vilket är en sida jag kan uppskatta att filmen ändå drog upp. Men det passade inte hemma i en sådan här dålig film och kändes malplacerat bland alla usel humor.

I sin helhet är Night School inget bra och inget jag rekommenderar att se. Inte ett enda skratt och 6 manusförfattare säger nog allt man behöver veta. Kevin Hart har ännu inte lyckats med att få mig att skratta och jag ser heller ingen större framtid i att han kommer göra det. Tiffany Haddish är den enda vettiga och sympatiska i filmen, men utöver det har jag inget positivt att säga om filmen. Undvik och se fjolårets Girls Trip istället av samma regissör och även den har Tiffany Haddish i sig.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Night School du också!