Night of the Creeps

1959 kraschlandar en rymdkapsel på jorden innehållandes ett utomjoriskt experiment. En collegestudent blir infekterad av experimentet och forskare fryser ned kroppen. 1986 råkar två nördar tina upp kroppen i ett test för att se om de platsar i en collegeförening. Den vaknar till liv och börjar infektera skolområdet med parasitliknande råttsniglar som förvandlar sina offer till mördarzombies.

"En riktig 80-tals tidskapsel"

Night of the Creeps tillhör den skaran skräckfilmer på 80-talet som hör hemma med Fright Night, The Lost Boys, The Monster Squad, Return of the Living Dead. Filmer som har tonåringar i huvudrollerna som måste stoppa det onda men allting har en 50-tals inspiration till sig. Allihop bjuder på extremt högt underhållningsvärde med härliga cheesy underbara dialoger och effekter som är oslagbara än idag och slår ut vilket datagjort som helst.

Night of the Creeps handlar om en utomjording som på ett rymdskepp flyr med ett experiment som sedan skickas iväg till jorden på 50-talet. Väl där blir en tonåring infekterad av denna rymdsnigel som är orsaken till allting och samtidigt så bara råkar det gå en seriemördare amok som flytt ett mentalsjukhus och dödar en av flickorna som en polis dejtade. Filmen förflyttar sig fram till nutiden (1986 när filmen kom ut) och polisen är nu en hårdkokt Tom Atkins som är en kriminellt underskattad skådespelare som dyker upp i många härliga 80-tals skräckfilmer och förtjänar mer cred. Även här introduceras vi till två nördiga huvudpersoner varav en är kär i en snygg tjej som är ihop med skitstöveln, klassisk 80-tals high-school film bara att det råkar vara rymdsniglar som springer amok och när de kommer in i din mun tar de över din kropp och du blir som en zombie. Hur sniglarna väl kommer ut och attackerar tonåringarna, är för att tonåringen som blev infekterad på 50-talet har varit nerfryst nere i ett labb som bara råkar vara nere i källaren på campus stället där alla bor. För varför inte.

Som ni märker är där mycket som pågår och händer i filmen, men det blir aldrig förvirrande eller en enda smörja av allting. Regissören och manusförfattaren Fred Dekker som också gjorde The Monster Squad, balanserar det väl och det känns aldrig som att det är för mycket som pågår samtidigt. Han använder också en hel del humor i filmen så det nästan kan klassas som en skräckkomedi, men det blir aldrig som en parodi. Men filmen är också medveten om att den är ganska så lökig och inte ska tas på allvar, vilket humorn också underlättar och framkallar.

Som många av er kanske redan vet så är jag ett 80-tals freak och älskar nästan allting från det decenniet. Denna filmen precis som The Blob som var en tidskapsel för 50-talet, är detta lite av en tidskapsel för 80-talets härliga skräckfilmer. Så redan från start var det en underbar stämning som sattes och varade hela filmen.

Till slut måste jag nämna effekterna som håller än idag. Det är svårt att toppa dessa typer av effekter idag i mina ögon. Visst kan man märka av att det är fejk i vissa scener. Men inte nog med att det tillför med charmen, det är också ett hantverk gjort och existerar fysiskt framför kameran. Den känslan är alltid svår att slå för människans hjärna och ögon, för vi märker direkt när något är där på riktigt jämfört med att något inte är där alls utan tillagt i efterhand. Där är mycket krävande och hårt arbete med dataeffekter också, men effekter som dessa kommer alltid för mig vara oslagbara och tillför så mycket mer. Praktiska effekter hela vägen!

I sin helhet är Night of the Creeps en underbar härlig 80-tals skräckfilm som bjuder på allt man vill ha från en sådan här film. Ett gäng härliga karaktärer omringad i en sits som är nonstop underhållning. Filmen vet om att den inte ska tas på seriöst allvar utan att man bara ska ha kul, vilket komedin också medför. Men där är även stämningsfulla scener bland annat en där Tom Atkins berättar för huvudpersonen hans tragiska bakhistoria. Utöver effekterna så är en av de bästa bitarna med filmen Tom Atkins som denna hårdkokta polis som spyr ut dessa typiska one-liners som poliser i 80-tals filmer alltid gjorde med en cigg i munnen. Filmen vet vad den är och är du ett fan av denna typen av filmer kommer den inte göra er besviken alls.