My Friend Dahmer

Seriemördare, nekrofil och kannibal. 1992 dömdes Jeffrey Dahmer till sexton livstidsstraff, och man kan inte annat än fråga sig: hur blev det så? My Friend Dahmer är den sanna historien om Dahmers tidigare liv, en berättelse om en blyg tonåring som gör sitt allt för att försöka passa in. Den mörka bakgrunden till ett förskräckligt livsöde, förvandlingen från ung man till monstruös mördare. Baserad på den hyllade serieromanen med samma namn, av Dahmers high school-kompis Derf Backderf.

"Jag presenterar er: Jeffrey Dahmer"

Jeffrey Dahmer, en av de mest kända seriemördarna i kriminell historia.Även ifall den fokuserar på hans yngre år, och händelserna fram till första mordet. Även ifall det inte är ren skräck rakt av, så är det om en riktig seriemördare. Vad är inte läskigare än verkligheten och seriemördare?

Filmen hade kunnat bli intressant, men jag tror en vassare regissör hade behövts i det här fallet. Till exempel en David Fincher. Största problemet med filmen är att man aldrig får riktigt grepp om vem Jeffrey Dahmer var som person. Den djupdyker inte i hans personlighet, vilket gör att filmen tappar lite meningen med vad den är för film. Det är väl meningen att vi ska lära känna vem Dahmer var i sina yngre dagar, och vad som lede till morden han gjorde. Men vi får inte riktigt den förbindelsen till honom under filmens gång. Regin hade även behövts en vassare typ. För att göra de spännande momenten mer nervkittliga. Nu blev det mer att det inträffade för att det hände i verkligheten.

Ross Lynch som Jeffrey Dahmer är dock filmens största behållning och höjdpunkt. Han är väldigt trovärdig i sin insats, och är helt klart det bästa. Synd bara att han är omringad av en film som inte ger hans karaktär ett större djup och förklaring. Jag gillade dock känslan med att de är gjort som en high-school film för tonåringar. Den aspekten var även uppskattad. Där var många gånger då publiken skrattade, vilket var meningen då där bjuds på lite humor. Däremot vet jag inte hur jag känner för att skratta över något som hänt, och vilka konsekvenser de hade senare åt 17 stackare.

I sin helhet är My Friend Dahmer en hyfsad film i det stora hela. Den är inte dåligt gjord, men det hade behövts en vassare regissör till projektet. Manuset är inget fel på, men vi får aldrig riktigt grepp om vem Jeffrey Dahmer var som person i yngre dagar som ledde till morden. Ross Lynch levererar dock en trovärdig insats och är helt klart filmens största behållning. Hade det inte varit baserad på en sann historia hade jag förlåtit filmen mer, men nu inträffade det på riktigt. Och i efterhand känner jag inte att jag lärt mig något nytt om Dahmer som person efter en Wikipedia läsning.