Molly’s Game

Många tror att tvåfaldigt Oscarsnominerade Jessica Chastain ska få ännu en nominering för sin starka insats i Molly's Game. Det är den spännande, verklighetsbaserade historien om Molly Bloom, landslagsåkerskan i puckelpist som efter en svår fallolycka sadlar om till slipad pokervärdinna för filmstjärnor, sportgiganter och makthavare. Hennes hemliga, lyxiga spelverksamhet pågår tills ryska maffiamedlemmar drar till sig FBI:s uppmärksamhet. "The Poker Princess" ende allierade är försvarsadvokaten Charlie Jaffey (Idris Elba) och den hårdaste kritikern hennes egen pappa (Kevin Costner). Molly's Game är regisserad av Aaron Sorkin ("Vita huset", "Social Network").

"En vinnande hand"

Aaron Sorkin. Mästaren på manus när det kommer till verklighetsgestaltningar med en viss attityd till sig. The Social Network, Moneyball, Steve Jobs och serien The West Wing (ej verklighetsbaserad). Man märker rätt så tidigt när man ser en Aaron Sorkin film, då han har en viss stil. Han har dock aldrig regisserat en film. Fram tills nu. Molly’s Game är hans första regidebut, och även denna baserad på en sann historia. Trots att den kanske inte har lika mycket snack omkring sig, som några av hans andra filmer. Den når heller inte upp i samma nivå som Social Network. Så är det fortfarande en underhållande vass film, med ett skarpt tempo.

Jessica Chastain gör ett väldigt bra jobb här i huvudrollen. Molly är inte en anti-hero så som Jordan Belfort till exempel i Wolf of Wall Street. Här så finner vi sympati för henne, och vi köper att allt hon säger är sanning. Hon är snarare ett offer som fallit i fel lucka i häktningen mot henne. Ja, hon bröt lagen. Men hon var aldrig involverad i någon maffia överhuvudtaget. Hennes kamp mot den rättvisan är där vi finner sympati. Idris Elba är också bra som hennes advokat Charlie. En scen där han visar sina talanger är i ett rum med åklagaren. Även Kevin Costner funkar som Mollys pappa.

Michael Cera spelar en karaktär som heter “Player X”. Han ska uppenbarligen gestalta en känd skådespelare. Och enligt rykten så tror man att han ska vara Tobey Maguire från Spider-Man filmerna. Tyckte bara det var en kul och intressant trivia för er.

Filmen väljer att berättas i tre olika stadium, under tre olika händelser i historien. Vilket kändes ganska väntat. Då dessa typer av filmer oftast brukar göra det. Fungerar felfritt här, och jag tycker det gör att filmen får ett snabbare tempo. Ibland kan jag störa mig på den stilen, men används det rätt så kan det bli riktigt bra. Här tycker jag det används rätt, och det blir aldrig förvirrande. Man vet alltid var man är i tidslinjen.

Det negativa med filmen kan bli att tonen ibland kan svaja lite. Inte att den går helt åt olika håll. Men mer att vissa element är bättre utförda än andra. Jag tänker främst på de dramatiska stunderna, som för min del var filmens svaga länk. Där är en scen där Molly och hennes pappa sitter på en bänk och pratar. Både Jessica Chastain och Kevin Costner gör bra ifrån sig. Men dialogerna är inte lika skarpa här, och scenen i sig känns för dramatisk. Lite på gränsen till såpopera, och kändes annorlunda i ton. Det är också en långfilm. Vilket behövs för att berätta denna historia. Men det gör också att ibland på sina ställen känns det som den saktar ner. Då man är van vid det rappa tempot som filmen vanligtvis har.

Filmen har också en berättarröst under filmens gång (Molly då såklart). Det är den typen av berättarröst som berättar mycket i detalj, av det vi ser framför kameran. Lite som Martin Scorsese maffiafilmer. För vissa kan detta vara en nackdel, då jag känner folk som hatar filmer där berättarrösten säger allt. Så är det något du brukar störa dig på, så är detta en liten förvarning. Jag själv tycker det funkar i stil och ton med filmen. Men jag erkänner att vissa saker hade kunnat tagits bort. Samt att det inte är lika stilrent som kanske säg Goodfellas.

I sin helhet är Molly’s Game en underhållande skarp film. Jag gillar att filmen finner sympati hos Molly, då det känns som det rätta här. Hon gjorde en olaglig sak. Men saken hon blev häktad för, var inte den saken. Jessica Chastain gör ett bra jobb i huvudrollen, och får bra support av både Idris Elba och Kevin Costner. Aaron Sorkin gör också ett stabilt jobb första gången som regissör. Fast det märks att han i första hand är manusförfattare. Ibland kan tonen svaja lite, samt vissa scener saktar ner lite grann. Men överlag är det ett skarpt tempo och snabba dialoger som gäller. Även redigeringen hjälper mycket här. Vilket resulterar i att det blir en underhållande film som lyckas leverera en stabil film inom genren.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Molly’s Game du också!