Mission: Impossible – Fallout

Även de bästa avsikter kan komma att jaga dig. I MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT kämpar Ethan Hunt (Tom Cruise) och hans IMF-team (Alec Baldwin, Simon Pegg, Ving Rhames) tillsammans med några bekanta allierade (Rebecca Ferguson, Michelle Monaghan) i en tävling mot tiden efter ett misslyckat uppdrag. Henry Cavill, Angela Bassett och Vanessa Kirby är också med i den dynamiska rollistan och filmskaparen Christopher McQuarrie återvänder till rodret.

"Den bästa Mission: Impossible filmen"

Något man brukar märka ganska ofta med filmserier som går över en trilogi (fyra filmer in och uppåt). Är att kvalitén sjunker och filmserien är inte lika het som den brukade vara en gång i tiden. Men Mission: Impossible filmerna är raka motsatsen, där varje film är bättre än den föregående och Fallout är inget undantag i att bryta den trenden. Faktum är så skulle jag nog säga detta är den bästa i serien och det säger jag direkt efter att ha sett den.

En sak som gör att dessa filmerna känns nya och fräscha är att man byter regissör efter varje film, vilket gör att varje film har en egen stil och sticker ut (på både gott och ont, jag tittar på dig Mission: Impossible 2). Så när Christopher McQuarrie återvände till denna, efter att ha regisserat förra filmen blir det intressant att se hur han tacklar för att inte efterlikna föregående film allt för mycket. Lyckligtvis så levererar Christopher McQuarrie på en helt ny plan och filmen känns inte alls som en kopia från förra filmen och är precis som alla andra, sin egna unika film. Med det sagt är det rekommenderat att ha sett alla föregående filmerna för att verkligen hänga med i svängarna.

Den stora aspekten till varför man går och ser dessa filmerna är för actionscenerna och Tom Cruise stunts. Man tror att efter sex filmer att det börjar bli tråkigt, men det är som jag skrev att filmerna hittar något nytt att göra tittaren engagerad varje gång. Det är nya stunts i varje film och actionscenerna förbättras bara och blir bättre och bättre. Detta är en film i sann actionanda i det gamla hederliga sättet. Praktiska effekter, helbilder så man kan vad som händer i varje scen och såklart stunten som Tom Cruise utsätter sig för är nagelbitare varje gång. Men jag tror verkligen de har toppat sig själv med denna filmen när det gäller actionväg, för detta är i min hederliga mening en av de bästa actionfilmerna detta decenniet.

Actionscenerna är maffiga och den stora skalan har Christopher McQuarrie verkligen jobbat med. Allt från hand till hand fighting inne på ett badrum, till en motorcykel jaktscen, till ett klimax involverade två helikoptrar där IMAX kamerorna kommer till användning och ett simpelt hopp mellan två byggnader, där Tom Cruise på riktigt bröt sin fot. Allting är toppklass och är gjort på riktigt, vilket ger den realistiska känslan. Vilket gör att man sitter mer på helspänn och biter på naglarna av spänning. Det är så här man gör en riktig actionfilm och inget skakig digitalkamera med närbilder där man inte ser ett skvatt. This is the real deal!

Visst kan man påstå att handlingen inte är särskilt unik i att försöka stoppa atombomber, vilket är in princip 101 handlingsordbok till vilken spion/actionfilm. Men det gör inte så mycket för man är mer involverad i karaktärerna och de häftiga actionscenerna, att det är okej att handlingen kommer i andrahand. Dessutom så är det inte överkomplicerat vilket hade förstört en del av charmen med dessa filmerna.

Tom Cruise är som alltid lika underhållande att titta på. Jag gillar verkligen honom och som jag nämnt tidigare så får han göra vad han vill med sitt privatliv (scientologikyrkan). Men hans filmer fortsätter att underhålla mig och han är fortfarande en av mina favoritskådespelare att gå att titta på bio. Men det är också sidoskådespelarna som hjälper honom på traven så som Ving Rhames, Simon Pegg och Rebecca Ferguson. Det blir ett bra team av dem allihop och även ifall jag saknar Jeremy Renner (upptagen med inspelning av Avengers 4). Så lyckas de bra utan honom.
Men personen som vi alla tänker på är Henry Cavill och hans mustasch. Den dyraste mustaschen i filmhistoria borde det nästan vara. Som gjorde att budgeten på Justice League gick upp ytterligare för att digitalt ta bort den, när de gjorde omtagningar i inspelningen. Där Paramount strikt sa nej till att Henry inte fick raka av mustaschen. För övrigt är han asgrym i den mustaschen och gör ett galant skådespelar jobb här.

En liten nackdel jag inte gillade är att där händer en sak med en viss karaktär. Jag nämner inga namn och säger inte vad som händer då det är en spoiler. Men jag gillade inte slutresultatet med vad som hände denna karaktären.

I sin helhet är Mission: Impossible – Fallout den bästa i serien med de bästa actionscenerna. Christopher McQuarrie vet verkligen hur man bygger upp en actionscen och levererar för varje scen filmen har. Det är maffigt, stort och rent ut sagt episkt. Precis som en actionfilm ska vara. När det kommer till de aspekterna så är Fallout den som levererar bäst utav alla i serien. Tom Cruise fortsätter att leverera sina stunts och de blir bara galnare och galnare. Jag rekommenderar att se filmen på den största duken du kan hitta, men försök gärna att undvika 3D:n då där inte är någon poäng med att filmen ens är i det formatet. När varje actionfilm kommer av sig som lökig underhållande popcorn rulle. Så lyckas denna filmserie hålla sig borta från det och leverera det riktiga varorna och man sitter på helspänn och är engagerad från början till slut.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Mission: Impossible – Fallout du också!