Mirai, min lillasyster

En liten pojke finner en magisk trädgård som ger honom möjligheten att resa i tiden och träffa olika släktingar från olika generationer. Under sin resa leds han av som lillasyster från framtiden in i ett äventyr om familj och vänskap.

"Ett underhållande äventyr om tidsresande, familj och vänskap"

Mirai, min lillasyster är regisserad av anime legenden Mamoru Hosoda. Personen bakom filmerna “The Girl Who Leapt Through Time”, “Wolf Children” och “The Boy and the Beast”. Det ska tilläggas att jag inte sett dessa filmerna än men är högt på min lista av animefilmer jag ska beta av. I denna filmen får vi följa en liten pojke som hatar att hans föräldrar inte ger honom uppmärksamhet när hans lillasyster föds. Med hjälp utav en magisk trädgård så reser han genom tiden och möter olika familjemedlemmar i hans familj från dåtiden till framtiden.

På papper är detta en fantastisk film. Allt som har med tidsresande att göra älskar jag och framför allt så lyckas animefilmer ha en kul twist eller spinn på det hela som gör att den har något unikt berättande till sig. Så även denna och det är främst bitarna med tidshoppen som är underhållande. Men även delarna med familjen är en trevlig upplyftning då det sätter oss i barnets perspektiv och i en vardagssits hur det kan se ut i ett typiskt familjeliv.

Filmen har även en moral till sig som många animefilmer har och lämnar en med en härlig bitterljuv känsla som är väldigt positiv och tankeställande. Det är inte den första, men något vi kanske glömmer bort väldigt ofta i vårt vardagliga liv som vi inte tänker så mycket på. Vilket också avslutar hela tidsresande biten i ett fint paket och är ett fint avslut på hela konceptet.

Filmen förlorar mig dock lite grann i om det bara är barnets fantasi eller om det faktiskt är en magisk trädgård. Inget officiellt svar ges, vilket det oftast brukar vara med sådan här filmer. Men det blir också ett frågetecken som ställs under en del av filmens gång i hur detta faktiskt fungerar. Eller om det bara är barnets fantasi varför det är så djupgående allting.

Jag ska också vara ärlig och säga att barnet blev lite jobbig ibland. Framför allt med den japanska rösten som inte var särskilt behaglig att lyssna på när han skrek eller grät, vilket var ganska ofta. Så där var en del gånger jag faktiskt störde mig på ungens beteende.

Där är också lite dataanimerat i filmen vilket jag hade lite svårt för mot den vanliga tecknade animationen. Nu vet jag inte om denna är handritad som Studio Ghiblis filmer, men oavsett efterliknar den en handritad tecknad film. Så när dataanimationen synts till blev det en udda kontrast mitt i och jag vet inte hur jag kände för det. Samtidigt var det i en udda drömliknade scenario, så det funkade från ett berättarperspektiv. Men det såg inte så snyggt ut i mina ögon.

I sin helhet är Mirai, min lillasyster en bra och underhållande animefilm om tidsresande. Den bjuder på saker som även barn kommer kunna få nöje av, men det är nog främst vuxna som kommer finna nöje i denna. Jag gillade också moralen och budskapet filmen lämnar en med som är något man kanske ska tänka lite mer på. Filmen förlorar mig dock lite med hur trädgården egentligen fungerar och hur mycket är barnets egna fantasi, samt att ungen är jobbig i ett flertals stunder. Men jag är verkligen glad att jag såg denna och kommer definitivt beta av fler filmer från Mamoru Hosoda i en nära framtid.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Mirai, min lillasyster du också!