Mile 22

Ett elitförband med amerikanska underrättelseoffierer får hjälp av en hemlig taktisk specialstyrka i ett försök att smuggla en ljuskygg och hemlig polis som sitter på väldigt känslig information som kan skada rikets säkerhet.

"En besvikelse från duon Peter Berg & Mark Wahlberg"

Duon Peter Berg & Mark Wahlberg har på senare år blivit ett lika känt radarpar inom film som Martin Scorsese & Leonardo DiCaprio eller Quentin Tarantino & Samuel L. Jackson. Med filmer som Lone Survivor, Deepwater Horizon och Patriots Day har de visat att de kan hantera spännande filmer som har starka element till sig. Alla tre tycker jag är bra och välgjorda filmer. Nu återförenas dem igen med Mile 22 som utan tvekan är deras sämsta samarbete hitills.

Mark Wahlberg bestämmer sig för någon anledning att skådespela som sig själv. Flera gånger i filmen beter han sig som den typiska Marky Mark som alla gör narr av på internet och i parodi sketcher. Det är skrattretande, men framför allt bara förvirrande. Värst av allt så tar det en ur filmen helt och hållet. Varför man valde denna riktningen vet jag inte och vems idé det var från början.

Actionscenerna är också risigt hanterade. När vi på senare år har utvecklats och lärt oss med filmer som Mad Max och John Wick, att ha actionscener där vi ser vad som händer och inga närbilder och skakig kamera. Så känns det som vi går bakåt ett steg när actionscenerna är exakt det i denna. Det var mycket klippning och mycket närbilder vilket var frustrerande. Jag kan förstå vad Peter Berg är ute efter, att skapa en mer realistisk och nervös känsla. Men det är inte tillräckligt bra eller skickligt utfört för att komma av sig på det sättet. Det känns mer amatörmässigt.

Iko Uwais som är med i The Raid filmerna medverkar också. Om ni har sett The Raid filmerna vet ni vilken fantastisk koreografi han har, samt behärskar kampsporten. Därför blir det en stor besvikelse när actionscenerna klipps som de gör. För det känns som Iko Uwais talang går förlorad här och kommer inte till sin nytta. Vilket är synd då detta är hans första Hollywood film (borträknat hans cameo i Star Wars: The Force Awakens).

Filmen har heller inget slut. Eller snarare, den lämnar det öppet för planerade uppföljare. Men när man ser det så känns det mer som att filmskaparna inte hade något slut på filmen. Det är extremt tomt och man känner att filmen verken hade syfte eller någon poäng när eftertexterna började rulla. Det är planerat att göra en trilogi på denna filmen, men med tanke på hur mottagandet har varit och floppen i USA, känns det långsökt.

I sin helhet är Mile 22 något av en besvikelse när man kollar på Peter Berg och Mark Wahlbergs tidigare arbeten. Mark Wahlberg skådespelar som en karikatyr av sig själv, vilket jag inte alls förstod meningen med och tog mig ur filmen helt och hållet. Actionscener är dock den största nackdelen där det är närbilder och skakig kamera, vilket sällan går hem och som inte hanterades väl här. Slutet är också icke existerande. Där är inte mycket att gilla med den här filmen, men jag känner inte att jag blev förbannad på den när jag såg den. Om något hade jag kul under de typiska Marky Mark tillfällena, fastän det tog mig ur filmen helt.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Mile 22 du också!