Midnight Sun

Midnight Sun kretsar kring 17-åriga Katie som levt ett skyddat liv sen barndomen. Hon är begränsad till sitt hem på dagarna då hon lider av en sjukdom som gör att minsta lilla solljus är dödligt för henne. Ödet ingriper när hon möter Charlie och de inleder en sommarromans.

"Fungerar för vad det är"

Så vi har ännu en tonårsfilm som riktar in sig åt den unga publiken, där huvudpersonen är sjuk och blir kär och tillsammans bearbetar de sjukdomen tillsammans. Herregud dessa filmerna har ju blivit lika populära som “YA dystopiska” filmerna. De efterliknar varandra en hel del. De alla börjar och slutar med en berättarröst från huvudpersonen som berättar om sin sjukdom och avslutar med att förklara sin kärlek till personen den älskar och som vi umgåtts med under filmens gång. Men grejen är det, att filmerna är sällan dåliga. De är bara…lama, för ett bättre ord. Denna filmen skiljer sig inte åt från de andra filmerna särskilt mycket, men oftast brukar jag bli frustrerad eller irriterad på dem. Denna kände jag inte lika mycket mot. Men där var en sak jag kunde störa mig på. Annars så flöt den på som vilken annan film som tillhör denna subgenre.

Det största problemet jag har med filmen är att huvudpersonen Katie (Bella Thorne) aldrig berättar om sin sjukdom för Charlie (Patrick Schwarzenegger). Och ja det är Arnold Schwarzeneggers son, får en att önska lite att han var med i filmen som Charlies pappa. Nu kom jag av mig. Där är flera gånger hon har möjlighet att säga men gör det aldrig och hon säger aldrig det enbart så vi kan ha den obligatoriska tredje akten där de inte är ihop och allting är ledsamt. Det kunde jag störa mig på, för hon visar tydliga känslor att hon älskar Charlie och han henne. Så att berätta om sjukdomen känns ändå som en viktig del i deras relation. Men nej det blir överdramtiskt och hon blir exponerade och allting blir kaotiskt.

På tal om relationen så är det också en svag punkt i filmen. Kärleken mellan Katie och Charlie är inte tillräckligt utvecklad för att man ska känna av deras känslosamma förhållande. De spolas igenom väldigt fort i filmen och sedan blir det ett montage och innan de hinner träffa varandra för första gången i filmen, är de redan ihop. Det går väldigt snabbt och man hinner inte riktigt få något djup i hur deras relation påbörjats. De liksom bara är kära vid första ögonkastet. Det är också en 91 minuters lång film, så här skulle jag faktiskt lägga till ytterligare en kvart för att fördjupa och bygga upp hur de blir ihop mer.

Jag tycker dock att Bella Thorne och Patrick Schwarzenegger har bra kemi ihop. Men personen som verkligen skiner är Rob Riggle som Katies pappa. Han är helt klart det bästa med filmen som denna coola fader och hur både han och Bella Thorne skådespelar mot varandra känns genuint. Något som dessa filmer annars brukar skippa över en del, och fokuserar mer på romansen. Men jag känner det är viktigt med familjerelationen också i dessa typer av filmer.

Jag vill också nämna att slutet inte var allt för fy skam heller. Men det medföljer också en otroligt löjlig och cheesy replik som avslutning, vilket såklart gjorde att jag började skratta trots att man inte ska skratta åt det. För det är som jag säger, dessa filmerna är ganska så lama. De har några saker i sig som är bra. Men överlag ger de mig inte så mycket och när dessa repliker kommer då förlorar jag bara det och kan gapskratta. Men jag uppskattar filmens slut och att de tog det steget.

Det ska nämnas att filmen inte är baserad på en bok, utan en japansk film vid samma namn översatt på engelska som kom ut 2006.

I sin helhet är Midnight Sun inte särskilt unik jämfört med andra filmer i denna subgenre. Den efterliknar dessa tonårsfilmerna där en sjukdom spelar central roll ganska så mycket. Det ger en inte mycket att jobba med, men man blir aldrig sur eller förbannad på dem. De liksom bara är där och är lite lama. Där är några få bra saker med filmen så som Rob Riggle som pappan och kemin mellan våra två huvudpersoner. Däremot hade romansen fått byggas upp mer och jag kunde bli frustrerad att Katie inte nämnde hennes sjukdom vid flertals tillfällen. Gillar ni denna typen av filmer lär den gå hem hos er, för mig personligen lämnar den inget större avtryck men jag accepterar den för vad det är.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Midnight Sun du också!