Maria Magdalena

MARIA MAGDALENA är ett autentiskt och humanistiskt porträtt av en av de mest gåtfulla och missförstådda andliga figurerna i historien. Filmen skildrar Maria (Oscarsnominerade Rooney Mara), en ung kvinna på jakt efter ett nytt sätt att leva. Inskränkt av dåtidens hierarkier trotsar Maria sin traditionella familj för att gå med i en ny social rörelse som leds av den karismatiska Jesus från Nasaret (Joaquin Phoenix). Hon hittar snart sin plats i rörelsen och i hjärtat av en resa som kommer att leda till Jerusalem.

"GÄSP!"

Överlag brukar jag ha lite svårt för religiösa filmer och nej jag pratar inte om de kristna propaganda filmerna som bolaget Pureflix producerar. Jag menar stora kända filmer som berättar en religiös berättelse. Lite för att jag är ateist, så jag har svårt att komma in i själva berättelsen. Men också för att det oftast blir ganska så tråkigt för mig efter ett tag. Denna filmen tråkade ut mig ganska så fort och tog aldrig igen det.

Jag var främst intresserad av att se filmen på grund av regissören, Garth Davis som gjorde en av mina favoriter från 2016, Lion. En väl berättad och gripande historia om en indisk pojke som försvinner hemifrån och adopteras av en australiensk familj. En varm rekommendation om ni inte sett den. Så jag var nyfiken vad han hade att berätta med denna historien och det känns som han inte hade det riktigt. Det största problemet denna filmen lider av, är att det känns som filmskaparna inte vet vad det ville göra med filmen. Jag som tittare vet inte så mycket om vem Maria Magdalena var. Och efter att ha sett filmen vet jag bara att hon inte var prostituerad och att hon var en av lärjungarna som följde Jesus. Men allt detta hade jag kunnat läsa på Wikipedia sammansatt i en mening. Vad fylls då ut resterande 2 timmar?

Mestadels av speltiden fylls ut genom att visa bland annat vägen och resan till Jerusalem vilket går i snigelfart. Här blir det också mycket dialoger som aldrig tycks leda någonvart mer än att Maria och Jesus pratar om fred och tro. Jag trodde de skulle gå in djupare i karaktärerna och där Jesus porträtteras mer om hur och vilken börda det kan ha varit att vara Guds son. Men filmen tar aldrig riktigt den riktningen, men den tror att den gör det. Så filmen är 2 timmar av pratandes och gående som inte riktigt har någon vettig fyllning.

Filmen misslyckas också att gestalta Maria som karaktär. Det är ändå hon som är i titeln av filmen, men vad får vi lära oss av henne? Det som står i början och slutet när den “historiska” texten kommer fram och berättar hur allting börjar och slutar. Men i filmen får vi aldrig grepp om henne som person.

Skådespelarna sköter sig bra dock, men det förväntar man sig när Rooney Mara och Joaquin Phoenix är i huvudrollerna. Joaquin Phoenix har ändå två scener där han får bli lite galen som Jesus vilket var den närmsta underhållningen jag fick av filmen. Fotot är också fint, de har lyckats fånga de stora och breda landskapen av Israel väldigt bra. Även ljuset tillför till fotot.

I sin helhet är detta inte en bra “biografi” bok. För att heta Maria Magdalena så lär vi oss ingenting utav henne mer än vad i kan läsa på Wikipedia. Filmen verkar inte riktigt veta vad den ska berätta då filmskaparna inte har någon idé vad de ska göra med karaktären eller historien. I slutändan blir allting väldigt tråkig och går i singelfart fram. Hade det inte varit för skådespelarna och en fint foto hade jag somnat i biofåtöljen.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Maria Magdalena du också!