Mannen som lekte med elden

MANNEN SOM LEKTE MED ELDEN är en spännande, upprörande och alarmerande skildring av Sverige från 1960-talet fram till idag. Det är också en gripande berättelse om en man som kämpade hårt för det han trodde på och som genom Millennium-böckerna lyckades nå ut med sitt budskap till en bred publik. Genom intervjuer, unikt arkivmaterial, dokumentära skildringar och re-enactments-inspelningar blir MANNEN SOM LEKTE MED ELDEN ett spännande, närgånget och fascinerande porträtt av en man som vigde sitt liv åt att kartlägga de högerextrema grupper som blivit alltmer framträdande i Sverige och resten av världen.

"Hade gjort sig bättre som spelfilm än dokumentär"

Jag vela väldigt mycket om jag skulle göra en recension på denna filmen eller inte. Då politik och mina filmrecensioner inte hör hemma på samma sida och när en dokumentär om politik kommer ut blir det extra svårt att recensera för mig. Men jag gör ett försök utan att gå in och nämna något politiskt vilket kan bli svårt.

Jag kan säga så här på rak arm. Det är en intressant dokumentär om Stieg Larsson och en sida av honom som jag inte riktigt till 100% kände till. Som många andra associerar jag honom främst med Millennium böckerna och inte så mycket mer. Jag hade lite koll på hans journalistgrävning inom nynazismen men inte så djupgående. Så där var en del jag lärde mig i denna dokumentären vilket alltid är en positiv sak.

Men som med många andra svenska dokumentärer hamnar de i träsket att allting känns som en TV-produktion. Detta hade lätt kunnat gå på TV4 i två delar en Tisdagskväll eller i sin helhet på SVT. Likadant var det med Bergman, ett år, ett liv. Jag får inte den cinematiska känslan som jag kan få från en amerikansk dokumentärfilm. Kanske för att jag är mer van att se denna typen av dokumentärer på TV och är en stor producering inom TV idag.

Under filmens gång så önska jag dock att det var en långfilm och inte en dokumentär. Stieg Larsson är ännu en svensk person som har en historia bakom sig som hade gjorts till en intressant och välgjord film. Varför har inte en sådan film producerats? Främst vill jag ha en om Revolver-Harry!

I sin helhet är Mannen som lekte med elden en intressant och välgjord dokumentär. Jag var rädd att rekonstruktionsbilderna där en skådespelare spelar Stieg Larsson skulle känns udda, men det funkade i kontrast med filmens råmaterial och intervjuer. Ett litet annorlunda sätt att göra på. Men det gör också att den får lite av TV-känslan som man ser en Tisdagskväll på TV4 eller SVT. Det hade kanske gjorts sig bäst som en spelfilm istället.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Mannen som lekte med elden du också!