Mannen som inte kunde dö

En buss kraschar in i en elledning och samtliga passagerare omkommer. Alla utom Dan McCormick, som klarar sig helskinnad från kraschen. Ett faktum som gör vetenskapsmannen John Lawrence och hans skrupelfria kollega mycket intresserade.

"Helt okej Universal Horror"

Mannen som inte kunde dö eller Man-Made Monster som den heter i dess originaltitel är den första Universal skräckfilmen som har Lon Chaney Jr. i sig och kom ut före The Wolfman, alltså före han blev den kända skräckikonen som vi känner igen honom som idag. Så för det är det intressant att se filmen, men också om du älskar dessa klassiska Universal skräckfilmerna är den sevärd.

Filmen handlar om en man vid namn Dan McCormick (Lon Chaney Jr.) som är med om en bussolycka som kör in i en elledning, där elektriskt dödar alla ombord förutom Dan som nästan är immun mot elektriskt. Två doktorer förbryllas över detta och tar honom med hem för att undersöka, varav en av dem är en galen vetenskapsman vid namn Dr. Paul Rigas spelad av Lionel Atwill som också medverkar i sin andel Universal klassiska skräckfilmer. Han utför experiment på Dan där han till slut blir ett elektrisk monster. Men det är mer eller mindre bara en lysande effekt de lagt på Lon Chaney Jr. Samma effekt användes i en annan Universal film vid namn The Invisible Ray med Boris Karloff. Fast där var det radioaktivitet medan här är det elektricitet. Den är så pass hög att bara man nuddar Dan så dör man så han får en speciell dräkt som vetenskapsmannen har skapat.

Filmen överlag är inte så särskilt speciell sedd till andra Universal’s andra klassiska skräckfilmer från denna eran. Men filmen har en charm till sig och ett underhållningsvärde. Lon Chaney Jr. lyckas spela en otroligt sympatisk och charmig huvudroll som han senare också gjorde i The Wolfman. Han lyckades perfekt med rollen som den olyckligt lottade som fick en förbannelse över sig och blev ett monster trots att han inte vill. Han har fortfarande trots när han förvandlas ändå sin mänsklighet kvar som han hade i nästan alla sina roller.

Filmen har också allt du kan önska dig från en sådan här film. Ett laboratorium, varav 50% är arkivbilder från Frankenstein, en galen vetenskapsman, ett “monster” med någon typ av kraft, en scen där “monstret” bär kvinnan i en skog, poliser som försöker lösa allting och en fantastisk titel som Man-Made Monster. För fansen där ute är den sevärd och den korta speltiden på 59 minuter går förbi väldigt fort.

I sin helhet är Man-Made Monster en typisk Universal klassisk skräckfilm, även ifall det inte är den bästa. Men vad som gör filmen ändå hyfsat bra är Lon Chaney Jr. i huvudrollen där han åter igen lyckas spela otroligt sympatisk och charmig. Där är inget unikt direkt så med filmen och handlingen har man sett flertals gånger. Men för den riktigt ingrodda och för de som gillar dessa typer av filmerna rekommenderas den. Om inget annat är det underhållande och får tiden att gå väldigt fort.