Månen tur och retur – del 1

När Tintin och kapten Haddock kommer hem till Moulinsart mottager de ett telegram från professor Kalkyl där han meddelar att han rest till Syldavien, och vill att de genast kommer efter dit. När de väl anlänt får de veta att Kalkyl är chef för det syldaviska månraketsprogrammet. Kalkyl, med sin eviga hörselskada, tror att Tintin och Haddock vill följa med, och Haddock är inte glad. Men en serie mystiska händelser sker på basen, och Dupondtarna blir inkallade. Vad läsaren, men inte Tintin, vet är att en främmande makt försöker stjäla ritningar av raketen. När man sänder upp en försöksraket blir den nästan kapad, men Tintin hinner spränga den med en inbyggd detonator. Men till sist så överkommer man alla dessa problem och den färdiga månraketen med Kalkyl, Tintin, Milou, Haddock och Kalkyls assistent Frank Wolff ombord skjuts iväg. Men vad de ej vet om är att de har fripassagerare ombord.

"Härlig blandning av sci-fi och spiondrama som är svår att lägga ifrån sig"

Åtskilliga känner till den blonda journalisten Tintin och hans kompanjon den vita foxterriern Milou. Visa tänker kanske på seriealbumen, medens andra tänker på Tomas Bolme, när den trenchcoat-klädde omnämns. Jag som är född under slutet av 80-talet växte upp med den animerade serie som producerades mellan 1990-1991 och var det närmaste jag hitintills hade haft nöjet att stifta bekantskap med Tintin och hans allehanda äventyr fram tills för ett par år sedan när Steven Spielberg tillsammans med Peter Jackson producerade den animerade spelfilmen “Enhörningens hemlighet” som fångade verkligen fångade mig och kittlade mitt begär för underbara matinéäventyr. Enda sen ss har jag känt en viss avundsjuka för äldre generationer som hade nöjet att ta del av Tintin när dessa album gavs ut under större delen av 70-talet här i Sverige.

Det har varit svårt att sätta fingret på exakt vad som var så pass speciellt med dessa album, eller så är det helt enkelt att det var ett annat utbud av serier och grafiska romaner, än vad vi länge har behövt dras med nu den senaste tiden i Sverige. Men efter lite forskning så visar det att Tintin faktiskt ges ut med jämna mellanrum och nu så är det förlaget Kartago som ingår i Bonnierkoncernen som ser till att vi fortfarande kan “anfäkta” och “anamma” än in i det nya millenniet.

När jag väl öppnar boken/albumet så vet jag faktiskt inte vad som väntar mig mer än att berättelsen är en av de absolut mest uppskattade av alla Hegrés skapade för Tintin. Vilket kanske inte är en optimal förutsättning då ribban tenderar att läggas alldeles för högt. Men döm av min förvåning så känns det solitt och jag har svårt att lägga ifrån mig albumet, förutom när jag måste släcka nattlampan för att åtminstone likna en människa dagen efter. Trots att det inte alls är många sidor/rutor som ägnas åt själva resan till månen så lyckas man med att få läsaren att sitta där ivrigt och vilja veta vad som komma skall!

Och det faktum att det som sagt behövs just två volymer, eller album om vill, visar på vilket oerhört arbete Hegré lade ner för att bygga upp storyn! Och när vi ändå är inne på investerad tid, jag måste säga att med tanke på att boken första gången publicerades 1953 (fyra år innan hunden Laika skickades upp!) så känns större delen av teknik så pass solid och legitim man kan förvänta sig, utan att man måste ha ta till alldeles för mycket av sin fantasi för att få “logiken” att gå ihop!

Likväl som tidigare bekantskap med dessa figurer så är jag kanske inte är superförtjust i kaptenens konsumtion av alkohol, speciellt med tanke på att detta är skapat i åtanke för barn/tonåringar, men samtidigt så får man ta detta i beaktandet att detta producerades för mer än 60 år sedan och att man på den tiden hade ett annat sätt att se på saker. En till “negativ” observation är att självaste huvudpersonen Tintin inte får/tar åt sig speciellt mycket av tiden och mina förhoppningar att det skulle bli ett spännande deckaräventyr grusas dessvärre en aning och är anledningen att publikationen inte ror hem en solid 5:a i betyg.