Mamma Mia! Here We Go Again

Tio år efter "Mamma Mia! The Movie" återvänder vi till den grekiska pärlan Kalokairi i en ny musikalfilm med nya låtar baserade på ABBAs låtskatt.

Vi återser Oscar®-vinnaren Meryl Streep som Donna, Julie Walters som Rosie och Christine Baranski som Tanya. Amanda Seyfried och Dominic Cooper återförenas som Sophie och Sky, medan Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård och Oscar®-vinnaren Colin Firth återvänder för att spela Sophies tre möjliga pappor: Sam, Bill och Harry.

"Mamma Mia! Here We Go" Again tar oss tillbaka till det förflutna för att berätta historien om hur allt blev som det blev. Nya stjärnskottet Lily James (Baby Driver, Darkest Hour) axlar huvudrollen som den unga Donna.

"Originalgänget är tillbaka och uppföljaren är bättre, starkare och roligare"

Det är svårt att tro att det har gått 10 år sedan Mamma Mia! gick upp på vita duken första gången. Då historien om Donna och hennes dotter Sophia, blev en större publiksuccé än musikalen den är baserad på. Nu välkomnas vi tillbaka till ön Kalokairi och till alla välkända ansikten vi fick se i första filmen, plus några extra stjärnor, skådespelarna Lily James och Andy Garcia – och artisten Cher plus ett stort gäng med nya karaktärer och historier som den unga Donna, spelad av stjärnskottet Lily James, möter på hennes resa.

I tillbakablickar får vi parallellt följa hur det gick till när den unga Donna, när hon hittade hem till ön och träffade Sophies tre möjliga pappor under sent 1970-tal från Paris, medelhavet till Kalokairi. Filmens berättelsen är en fantastisk resa där vi även möter flera parallella historier på vägen, vars allas resor möts tillslut och visar hur mycket vi alla betyder i andras liv.

Hur kunde historien och manuset blivit så bra till Here we go again? Det förstår man när man kikar på personerna bakom, då det till sist blev brittiska Ol Parker (Hotell Marigold 1 och 2), som fick uppdraget att skriva manus och regissera uppföljaren. Men frågan hade först gått till romcom-genrens stjärna Richard Curtis, som ligger bakom filmerna ”Notting Hill” och ”Love Actually”. De båda satt tillsammans i 3 dagar och skrev på manus, en duo som inte kan få någon romcom-fan besviken. Självklart får vi även se Björn Ulvaeus (som lärare) och Benny Andersson (pianist i Paris) skymta förbi i filmen som säger i en kommentar till DN att de inte var beredda på att göra en uppföljare men såg manuset och kunde inte tacka nej.

Cher spelar mormor till Sophie och är lika mycket specialeffekt som skådespelare när hon gör storslagen entré. Hon och Andy Garcia ger en magnifikt version av ”Fernando” en överraskande scen som även den får publiken att skratta stort. Påtal om nya karaktärer med fina historier möter vi Omid Djalilis rollkaraktär, en Grekisk passkontrollant som är ett roligt tillägg i karaktär-listan som visar hur bra manusförfattare är på att skapa snabba och pricksäkra repliker. Ett tips är att stanna till eftertexterna då han dyker upp med ett extranummer!

I denna musikal-komedi-genre är Mamma Mia: Here we go again bäst och vackrast, publiken skrattar, sjunger med och återupplever sina egna minnen till ”Why did it have to be me” och ”Waterloo” och ‘’Knowing me, knowing you’’ för att nämna några av låtarna som är med i denna film. Den personliga kopplingen till ABBAs låtar förstärker upplevelsen och

Det är en vacker sommarfilm som jämfört med ettan inte bara visar glädje utan också visar mer hjärta, kärlek och fantastiska historier än vad den första gjorde. Den är snabb och rolig i replikerna och ser inte varför den inte skulle få full pott, om jag skulle vara italienare skulle jag nog säga Mamma Mia!

/Yasmine Mubarak

Boka dina biljetter på SF Bio och se Mamma Mia! Here We Go Again du också!