Machete Kills

Machete sörjer förlusten av sin älskade Sartana, som mördats i striden med kartellerna. Samtidigt rekryteras han av USA:s president för ett till synes omöjligt uppdrag –att omintetgöra kartelledaren Mendez som hotar att avfyra en missil mot USA. Då Machete tillintetgjort Mendez planer upptäcker han att missilen är kopplad till Mendez hjärta som fortfarande slår och kan utlösa vapnet. Den enda som kan desarmera missilen är den excentriske miljardären och vapenhandlaren Luther Voz – som själv har planer på att inleda ett världskrig med hjälp av rymdvapen. Machete ger sig i kast med Voz och hans armé för att krossa planerna på global anarki.

"När Chuck Norris ska sova, kollar han under sängen efter Machete"

Så var det återigen dags för att stifta bekantskap med mannen, myten och legenden, nämligen Machete! Den här gången så får vi se honom agera på direkta order från den mäktigaste mannen i den fria världen, nämligen USA:s president som i den här filmen spelas av Charlie Sheen (?!). Som den första filmen om mannen som föredrar machetes så är våldet överdådigt och man har gjort det med glimten i ögat och samtidigt varit väl medvetna om vilken typ av film man gjort så man kan inte annat än sitta och le åt det hela.

Och likt den föra installationen så är det en hel del kända människor som är med och tillsammans gör hyllning till de svunna tider då filmen inte förlitade sig på CG utan där så var det majssirap eller i värsta fall ketchup som användes som blod. Redan i den första filmen så tyckte jag ändå att den var fylld till bredden med stjärnor med tanke på vilken typ av film var, samtidigt så blir jag återigen förvånad nu när samma sak händer igen, då det finns en hel del skådespelare som dagligen aktivt säger nej till erbjudanden om roller som de anser har potential att förstöra deras karriär och/eller image.

En av de sakerna som man börjar märka med Danny Trejo är ju att han blir ju tyvärr inte yngre och jag vet inte om jag inbillar mig men, det ser ut som att han inte längre är lika rörlig som jag vill minnas att han var i den första delen. Om så verkligen är fallet så känns det som att man får passa på att njuta av dessa typer av roller innan helt enkelt blir för gammal. Ska man fortsätta att titta och jämföra mellan de två olika filmerna så kan man kanske ana att det kanske är en uns lite mer lekfullt i denna film, jämfört med den första, men det är också den enda två skillnaderna jag kan hitta.

Visst finns det överdrivna våldet, de överdrivna splatter effekterna och den sköna “i-don’t-give-a-f*ck”-känslan är kvar, en annan sak som också är det samma eller kanske till och med en aningens mer i denna film är att en än mer sexistisk film än tidigare, och självfallet så finns det folk som absolut inte förstår vitsen med det, medens det finns de som endast sätter sig ner och ser historien bli berättad framför ens ögon och tänker inte så mycket mer på själva innehållet och återgår det normala livet efter åt.

De som har sett den första filmen vet att den filmen kanske inte kräver så himla mycket av en som tittare, vilket jag personligen kan tycka är ett skönt avbrott mot den allt större skara av filmer som görs idag som är så kallade “smarta” filmer, där en del måste tänka och se filmen både en, två och tre gånger innan en de fattar vad storyn handlade om, och visst såna filmer kan definitivt kittla mig, men ibland är det bara så himla skönt att bara knäppa igång en rulle och bara vara, kunna hänga med sina polare samtidigt som man tittar och fortfarande hänga med.

Likt den första filmen så bör ett varningens ord ges då det används ganska generösa mängder blod i filmen och människor råkar ut för både det ena och det andra som jag kan tänka mig inte är så vidare optimalt om de allra yngsta i familjen råkar se.