Love Hurts Deluxe

Kim W. Anderssons tredje Kickstarter-succé är en maffig lyxutgåva som samlar alla hans romantiska skräckserier: LOVE HURTS. Dessutom mängder av extramaterial i form av nytecknade serier, skisser och manus samt exklusiva gästinlägg från några av Sveriges mest namnkunniga serieskapare och kreatörer.

"Fantastisk samling där man får ta del av Anderssons utveckling från student till mästare"

Tidigare så har jag fått det ytterst stora nöjet att få ta del av Kim W. Anderssons episka rymdopera “Astrid”, men långt innan Astrid ens var född så hade Andersson en följetong i serietidningen “Nemi” med sin serie “Love Hurts” och det är den geniala serie som Andersson tillsammans med Apart Förlag tog och gav ut i ett deluxe-utgåva med hjälp av en framgångsrik Kickstarter-kampanj (tidigare tillgängligt i två delar och i danskt band istället för inbundet som nu).

Det intressanta är att jag har som sagt tagit del av Astrid och all det godis som vi läsare får i det äventyret, och då har Andersson varit verksam som tecknare och berättare i cirka 10 år, medans “Love Hurts” kom till världen när Andersson fortfarande gick på Serieskolan i Malmö (mer formellt känd som Kvarnby Folkhögskola) och i boken så får man se hur han utvecklas, i så väl manusskrivande/berättandet, men framför allt sin teckningsteknik och sitt öga för vackra, ja rent ut sagt underbara färgläggningen.

(Från “Love Hurts Nr. 13”)

Om jag inte missminner mig helt så är det hela 35 stycken små “grafiska noveller” alla under temat “Love Hurts” som vi får sätta tänderna i, och även fast det är visa berättelser som känns så där, så känns ändå merparten som fullträffar som man inte kan bärga sig att låta bli och man “bara” måste läsa nästa och nästa och nästa, då det korta formatet gör det lätt att läsa det man hinner med eller som sagt binge:a i sig en hel hög i ett svep.

Förutom alla dessa underbara berättelserna så är ju utgåvan som tidigare sagt en deluxe-utgåva och vad är inte en sådan utan smaskigt förord och en massa smaskigt extramaterial så som författarens anteckningar, tankar och minne kring varje serie, lägg på det att hans kollegor, mentorer och förebilder får tillfälle att bidra till boken samt att den rent visuellt är estetiskt vacker att titta på gör ju inte saken sämre!

(Från “Love Hurts Nr. 28”)

Tar man sig sen en titt på själva premissen i berättelserna att “kärlek gör ont” så spelar ju Andersson på samma sträng som de gamla grekiska dramatikerna gjorde, nämligen den igenkännande faktorn i form av hur det är att få sitt hjärta krossat (vilket sker nästan bokstavligen i boken 😉 ).

Bland de 384 stycken sidorna som är fulladdade med ögongodis så är “Love Hurts #28” min personliga favorit då vi dels får ta del av de underbart läckra teckningarna som återfinns i “Astrid: Vulkanmånens kult” och att Kim sniffar på berättelser som utspelar sig i rymden samt att jag känner en väldigt sympati med storyns protagonist. Och bland Anderssons kollegor och deras tolkningar på temat så är det Elin Jonssons Alfons Mucha-inspirerade teckning som får mig att tappa hakan och börjar research:a på nätet efter mer av hennes underbara alster, allt medens jag laddar upp för att få sätta tänderna i “Alena“.

Är ni sugna på att läsa Love Hurts eller kanske någon annan utav Kim W. Anderssons verk som är utgivna på Apart Förlag, så har vi nu tillsammans med Apart Förlag tagit fram en rabattkod som ger er hela 15% rabatt i deras webshop. Ange koden “GEEKNINJAS” i kassan så dras 15% av automatiskt på er order.

Det här är en recension i samarbete med Apart Förlag AB. (Läs mer om vad det innebär)