Lizzie

En skildring av mordet på Lizzie Bordens familj i Fall River, Massachusetts. Historien, som utspelar sig i slutet på 1800-talet, fokuserar på Lizzies intima band till familjens unga irländska hembiträde, Bridget Sullivan.

"Filmen har inget större driv utöver morden"

Lizzie är regisserad av Craig William Macneill och är baserad på de kända yxmorden som hände 4 Augusti 1892 i Fall River, Massachusetts där Lizzie Borden blev anklagad för att ha mördat hennes far och styvmor. I rollen som Lizzie ser vi Chloë Sevigny och som husets hembiträde Bridget ser vi Kristen Stewart. Det är ett väldigt känt fall för den som är ingrodd på gamla mord, men utöver fallet finns där inte så mycket fakta runt omkring. Lizzie blev aldrig anklagad och fick gå fri och levde resten av sitt liv ensam tills hon blev 67år gammal.

Detta är något av de brister filmen tyvärr sitter på, i det att där inte är så mycket fakta före morden inträffade. Så filmskaparna får leka lite med vad som hände och skapa sin egna historia och det är ingen särskilt intressant en, det märks också att energin går ganska så mycket på tomgång då inte mycket inträffar. Filmen försöker bygga upp en relation mellan Lizzie och Bridget, men det känns aldrig riktigt utvecklat för att kännas fullbordat. Det liksom kommer lite från ingenstans och man har i slutändan svårt att riktigt förstå deras handlingar. Man förstår att där är något mer psykologiskt bakom hos Lizzie och hur hennes relation med hennes far och styvmor egentligen är. Men när de försöker få in Bridget på ena hörnet och man ska förstå varför hon går med på allting känns det inte rättfärdigt alls.

Skådespelarna gör bra ifrån sig. Chloë Sevigny säljer in sig som Lizzie och ännu en gång visar Kristen Stewart att hon faktiskt kan skådespela och inte behöver bli fast i Twilight träsket. Men utöver skådespelarna och miljöerna så har inte filmen så mycket ett erbjuda. Allting känns mer som utfyllnad fram till själva morden, som att någon ville göra en film om morden men inte hade en stark story att bygga det på.

De sista 15-20 minuterna är enda gången filmen verkligen har någon form av energi eller riktig mening. Detta då för att morden inträffar och det görs på ett ganska så snyggt sätt måste jag erkänna.

I sin helhet är Lizzie en film där den verkliga historien är intressant, men man har ingen bra story att bygga omkring det som gjorde händelsen känd i första taget. Det är väldigt lite energi och inget riktigt stort driv bakom karaktärerna trots bra skådespel. De sista 15-20 minuterna är det mest välgjorda, men det är inte värt att sitta igenom 90 minuter av större delen tomhet.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Lizzie du också!