Konvoj

När ett gäng lastbilschaufförer med Martin Penwal (Kris Kristofferson) i täten blir måltavlor för korrupta
poliser tar de saken i egna händer. Konvojen kör rakt genom vägspärrar och farthinder medan de jagas genom flera av USA:s delstater. När nyheten om konvojen sprids får de hjälp från oväntade håll, och den olagliga protesten växer sig större och större och skapar intresse bland journalister över hela landet.

"Underbar tidsresa som roar och underhåller för stunden"

Det verkar som att i princip allt går att göra film på, det vanligaste är ju självfallet böcker och verklighetsbaserade historier, men nu på senare tid så har man även gjort film på andra typer av media, så som TV-spel, leksaker, serietidningar med mera, men redan på 70-talet så var man så pass påhittig att man gjorden film baserad på (håll i er) en Countrylåt(?!), Då jag personligen är ett stort fan av både filmer som är baserad på både leksaker och serietidningar så kan jag bara inte missa en film som den här.

När jag dessutom såg att en yngre Kris Kristofferson skulle vara med i filmen (eller i alla fall några år yngre än vad han var i Blade-filmerna) ja, då var det ju bara ett “måste” att passa på och se filmen. Filmen i sig är oerhört lättsmält och det hela flyter på bra och det hela känns oerhört angenämt och det tenderar faktiskt till att bli lite skrattretande (fighting scenerna är ju typ trovärdiga om man tittar med ett öga som man dessutom samtidigt kisar med). En sak som man märker ganska omgående är att man hade en helt annan syn (om de en hade någon?) på avgaser och dess påverkan av naturen och stundvis så skär det till när man ser ett gäng lastbilar som varvar upp sina dieselslukande monsters och efterlämnar sig stora svarta moln av avgaser.

Om man ignorerar koldioxidavtrycket som produktionen lämnade efter sig så är en underhållande historia som tar parti för en yrkeskår  (och till och med visar dem som sympatiska) som annars får ta ganska mycket skit, speciellt idag. Filmen må kanske inte vara super korrekt när det gäller ur dagens miljösynpunkt, men en sak som förvånar mig är att man använder sig av skådespelare som var närmare medelåldern än tonåren (vilket det ofta känns som idag) tar man det och lägger ihop med den underbart catchiga låten som filmen baseras (som omotiverat spelas upp lite då och då i filmen) så är det en fullt godkänd liten tidsresa till svurna tider.