Jurassic World: Fallen Kingdom

Det har gått fyra år sedan den extravaganta nöjesparken Jurassic World förstördes av okontrollerade dinosaurier. Ön Nublar ligger nu övergiven av människor medan de överlevande dinosaurierna slåss för sin överlevnad i djungeln. När öns slumrande vulkan väcks till liv tar Owen (Chris Pratt) och Claire (Bryce Dallas Howard) på sig att rädda de dinosaurier som finns kvar från utrotning. Owen letar efter sin ledarraptor Blue som fortfartande saknas i djungeln och Claire tar uppdraget att hitta djuren efter att ha fyllts av respekt för dem. När de kommer till ön möts de av flödande lava och deras expedition avslöjar en konspiration som kan utsätta jorden för det mest riskfyllda människan skådat sedan urminnes tider.

"Filmen känns mer utdaterad än dinosaurierna själva"

Jag minns för en cirka 5år sedan, att där gick rykten på vad handlingen till den fjärde Jurassic Park filmen skulle handla om. En av dem handlingarna var att de skulle göra dinosaurierna till vapen och även träna dem. Detta var en handling som inte gick hem hos folk på internet, mig själv inkluderat. Trots en film om hur vi har klonat och lyckats få DNA från en enda mygga att göra massvis med dinosaurier. Lät handlingen om att göra om de till vapen bara löjlig, även för en dinosaurie film. Lyckligtvis slängde dem den idén och gjorde den enda vettiga, vad om där är en fullt funktionell park som är öppen för personer att besöka. Det blev en succé och jag står kvar i att Jurassic World är den enda bra uppföljaren till Jurassic Park. Men efter succé måste man ha en idé till en uppföljare. Vad gör man då? Jo man går till papperskorgen och tar manuset man slängde iväg där de ska göra dinosaurierna till vapen för man kommer inte på något annat.

Som ni kanske märker så var jag inte pepp på denna filmen alls. Av flera olika skäl. Främst handlingen om att göra dinosaurierna till vapen, det faktum att John Hammond aldrig skulle bygga sin park på en ö där det finns en aktiv vulkan på och det faktum att de säger att där ska vara mer praktiska effekter, men i själva verket är det lika mycket datagjort som i förra. Där var mycket som inte klickade när jag såg trailern, vilket gjorde att jag inte alls var lika pepp som när förra Jurassic World kom ut. Jag gick och såg filmen och mycket av det jag befarade visade sig vara sant. Tyvärr är detta ingen särskilt bra film och jag måste tyvärr ranka den med både Lost World: Jurassic Park och Jurassic Park 3 då den gav mig mestadels ingenting.

Handlingen är något jag verkligen inte kan släppa. Jag förstår inte varför man går vägen att göra dinosaurierna till vapen, när man redan fått negativ respons på internet över en sådan handling som ryktas. Borde man inte förstå då att det inte är den rätta vägen. Det känns så avlägset från första filmen och även första Jurassic World för den delen. För en film om levande dinosaurier är det rent ut sagt löjligt och bara tramsigt. Jag tror heller inte det är jag som vuxit upp och inte är barn längre. Jag sitter fortfarande och kollar när Godzilla förstör en massa städer och fightas mot andra monster.
Jag köper heller inte för en sekund att John Hammond skulle äga en ö där det finns en aktiv vulkan på och sedan bygga sin park på den. Gång på gång säger han hela tiden “spare no expense”, så jag tror han hade valt en ö med en icke aktiv vulkan på. För övrigt synts aldrig någon vulkan till i första filmen eller nämns vid något tillfälle om jag vill minnas rätt.

Det är också uppenbart vem som är skurken och allting är såklart enbart för pengars skull. Sälja dinosaurierna till köpare för flera miljoner som sedan kan användas till diverse syfte. Det är män i kostymer som är giriga. Det är absurt hur utdaterat det hela är och allt jag såg framför mig var den tecknade figuren som rörde sin mustasch och sa “money money” och skrattade ondskefullt. Till och med på 90-talet var detta redan utdaterat så det faktum att vi i 2018 har en film där de kör på detta är bara faktum att idén till filmen aldrig var fullbordat egentligen.

Effekterna på dinosaurierna är återigen mestadels utfyllt av dataeffekter, vilket är lite av en besvikelse. Vilket var en av min större kritik mot första Jurassic World. När de sedan går ut och säger de ska ha mer praktiska effekter och det sedan fyllts ut med dataeffekter blir man såklart besviken och känner sig lurad. Jag märkte inte direkt av något större praktiska effekter mer än i första. Jag har sett “behind the scenes” bilder där de visar de praktiska effekterna. Men i filmen ser de inte alls ut som de gör i dem klippen och känns datagjorda. Effekterna är heller inte fullt ut och när dataeffekterna från en film från 1993 är bättre och mer övertygande, vet jag inte vad man ska säga. Ibland känns det som man ser ett spel.

Actionscenerna fyller sin funktion, men man sitter aldrig med spänning och kollar på. För man är aldrig investerad i handlingen eller karaktärerna särskilt mycket. Vilket gör dem något poänglösa, eller snarare ospännande. Klimaxet är inte ens i närheten utav vad första Jurassic World eller Jurassic Park eller Lost World filmerna är på. För när du bara har två platser vi befinner oss på (tre med rättsalen som fyller ut 1 minut). Så känns det inte som att mycket står på spel i filmen. De klipper även bort en del när personer väl blir uppätna av dinosaurierna vilket kan vara lite av en besvikelse för folk. Där är betydligt mindre blod.

Men det absolut mest negativa med filmen är hur tråkig den är. Jag måste erkänna att detta är nog den tråkigaste i serien tillsammans med Lost World: Jurassic Park. Men den filmen hade en underhållande sista 30 minuter. Här befinner vi oss mestadels på bara två locations. Ön och ett hus och det känns helt plötsligt mer avskalat, vilket jag inte har något emot. Men äventyrskänslan som ska finnas i dessa filmerna är helt frånvarande. Jag förstår den mer thriller och skräckinriktade känslan filmen har, med tanke på regissören J.A. Bayona. Men till och med Spielberg misslyckades med tvåan och alla ansåg den vara för mörk och allvarlig. Vilket får mig att kritisera en annan aspekt med filmen. Handlingen är mer eller mindre snott rakt av från Lost World: Jurassic Park. I det att folk åker till ön, för att samla in dinosaurer och sedan sälja vidare dem på auktion i hemlighet. Det går inte som det ska gå och till slut löper dinosaurer amok. Även slutet är taget från Lost World och ja filmen slutar på en cliffhanger och helt plötsligt känns det som man bygger upp ett universum av något slag.
Jag vet inte hur jag känner för vart de ska ta trean med tanke på hur denna slutade. Det känns som man går för den mer episka och action orienterade vägen, vilket jag känner aldrig var syftet eller meningen med Jurassic Park. Det var äventyrskänslan som alltid för mig var dess huvudfokus inom sin genre.

Filmen försöker också ha en moral i att ställa frågan om det är rätt eller fel att rädda dinosaurierna. Vilket kan vara en bra poäng att föra fram, då man kan förstå båda sidorna. Men filmen djupdyker aldrig tillräckligt i frågan och lutar alltid sig mer åt den andra än att balansera i mitten. Där är även en twist som involverar en av karaktärerna som mer eller mindre kommer från ingenstans och är en ganska “WTF” moment. Men är där enbart för att ge större mening till karaktärens motiv och val i slutet när det gäller att antingen rädda eller inte rädda dinosaurierna. Så vi kan ha en tredje film (såklart).

Karaktärerna är vad de är. Chris Pratt försöker ännu en gång och visst han har charm och karisma. Han bär mycket av filmen när allting annat runt omkring inte är särskilt bra. Tyvärr så är de tillbaka på ruta ett med honom och Bryce Dallas Howards karaktär, så vi har samma sidohandling för dem som i första. James Cromwell funkar som Lockwood, karaktären som ska fylla in för Hammond karaktären. Fast det blir lite fel när de säger de var kompanjoner och att dem tillsammans startade allting, vilket får en att undra varför Hammond aldrig nämnde någon Lockwood förr. För de som förväntar sig Jeff Goldblum återvända i sin ikoniska roll lär bli besvikna. Som jag misstänkte utifrån trailern så har han bara en scen i rättssalen och fyller ut totalt 1 minut av hela filmens speltid. Det är en cameo helt enkelt som de säljer i sin marknadsföring. Han är helt klart det bästa…

Regin av J.A. Bayona märks av. Då filmen är mörkare på sina ställen och introt är faktiskt väldigt mycket i hans ton och stil. På en del ställen när hans regi skiner igenom så lyckas filmen skapa en någorlunda obehaglig känsla, men det försvinner ibland snabbt och filmen återgår till sitt vanliga blockbuster känsla. De två tonerna försöker samarbeta, men i att göra det blir det som jag skrev tidigare. Ganska tråkigt och äventyrskänslan märks inte av alls.

I sin helhet är Jurassic World: Fallen Kingdom den film jag befarade den skulle vara. Trailern visade de saker jag var orolig första Jurassic World skulle handla om, men det fick vi här istället. Allt från handlingen att nu göra dinosaurier till vapen, till att Hammond skulle byggt sin park på en aktiv vulkan är inte bara löjliga för Jurassic Park standard, det är saker som inte går ihop med resterande filmer i serien. När man inte gillar handlingen och aldrig känner sig investerad får karaktärerna bära mycket av allt. Tyvärr blir det inte bättre på den fronten heller. Visst Chris Pratt har charm och karisma och en minut Jeff Goldblum är bättre än noll minuter Jeff Goldblum. Men det räddar aldrig filmen. Regin av J.A. Bayona var ett intressant val och när hans stil känns av, så som atmosfär och jobbar en del med skuggor så funkar det. Introt på filmen är faktiskt det bästa med filmen. Det märks att J.A. Bayona är personen som bryr sig mer om dinosaurierna än om människorna, men jag önskar man hade fått mer av den känslan igenom filmen. Med tanke på hur den slutar så är jag osäker på hur jag känner vart de har tagit hela denna filmserien, men jag erkänner visst är jag lite vagt intresserad. Jag vill inte kalla denna filmen dålig, snarare tråkig. Men den fartfyllda äventyrskänslan är nu borta.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Jurassic World: Fallen Kingdom du också!