Juliet, Naked

Annie bor i en tråkig småstad på Englands dystra östkust tillsammans med Duncan som är minst lika tråkig. Tucker, en briljant låtskrivare och artist har isolerat sig på den amerikanska landsbyggden, det är åtminstone vad hans fans tror. Duncan är besatt av Tuckers låtar och när Annie till slut erkänner hur mycket hon avskyr allt som har med Tucker att göra får det oanade konsekvenser för dem alla tre. Baserad på en roman av Nick Hornby (2009) med samma titel. Nick Hornby har även skrivit High Fidelity som filmatiserats.

"En charmig och mysig liten film"

I en tid då superhjältegenren är det heta ämnet och nästan varje dag släpps det en film på bio med över 100 miljoner i budget, varav 50% är visuella effekter som lagts till i efterhand med stora kända Hollywood namn. Kan det bli lite mycket ibland faktiskt även för en filmälskare och nörd inom genren. Därför kan det ibland vara avkopplande att se en film som Juliet, Naked. En mysig charmig liten film som inte kräver så mycket. Det är inget mästerverk vid någon benämning och jag kände att den aldrig riktigt hann knuta ihop säcken med vissa karaktärer i slutet. Men överlag så fann jag mig själv tycka detta var en mysig liten film.

Vad som främst utstrålar med filmen är skådespelarna och karisman de bär. Kemin mellan Rose Byrne och Ethan Hawke var väldigt gullig och charmig och jag gillade deras samspel mellan varandra. Jag satt inte och blev förälskad i dem som par, men jag gillade deras scener tillsammans för de kändes äkta det de sa till varandra. Karaktären Chris O’Dowd spelar kan nog några hacka upp sig på, vilket är förståeligt. För en del saker han säger och gör har man svårt att relatera till och ibland kommer han bara av sig som irriterad. Men jag vill också poängtera att filmen gör ett smart drag med hans karaktär. Vilket är det hyper stora fanet till en kändis som tror sig veta allt. Där är en utmärkt scen vid ett middagsbord med Rose Byrne, Chris O’Dowd, Ethan Hawke och hans son som är otroligt bra och prickar rätt i många avseende i vad konstnären ser i sitt verk och vad andra ser i skaparens verk. Här har man förståelse för bådas sidor när de hamnar i ett argument.

Humorn är också rätt så rolig. Det är ingen skrattfest och jag skulle heller inte kalla filmen för en romcom, då den inte är så romantisk av sig egentligen. Den följer heller inte den typiska mallen för hur en romcom brukar vara. Men där är sin del av humor och de lyckades för det mesta att få ett skratt ur mig. En del av det kommer såklart från Chris O’Dowd. Men där är också en rolig scen på sjukhuset med Ethan Hawke och Rose Byrne.

Musiken spelar också en stor roll i filmen och det är väl här det släpper lite för mig. Där är inte tillräckligt musik omringad av filmen föra att riktigt få grepp om den. Vi vet genren som Ethan Hawkes karaktär spelar men där är inte så mycket av den i filmen. Om filmen verkligen hade velat få mer utav det och omringar sig mer i musik så hade den gärna fått göra det. Dock så hade karaktärernas utveckling stannat mer, men jag hade önskat lite mer kring musiken.

I sin helhet krävs det inte mycket av Juliet, Naked för att finna nöje i den. Den kräver inte mycket av tittaren och lyckas göra sitt jobb bra. Den har en engagerande handling som ändå är hyfsat intressant och skådespelarna gör bra insatser. Kemin och samspelet mellan Rose Byrne och Ethan Hawke är en av de stora guldglimtarna i filmen överlag. Ibland kunde Chris O’Dowds karaktär bli lite för mycket dock. Jag kanske inte skulle rusat ut och sett denna på bio, men som ett alternativ val från allt annat högbudget är detta väl värt en titt i höstmörkret med en god kopp te.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Juliet, Naked du också!