Jarhead 3: The Siege

Den erfarne marinsoldaten Evan Albright (Charlie Weber) är utsänd för att skydda en av USA:s ambassader i mellanöstern, på ett till synes lugnt rutinuppdrag. Men när en militant extremistgrupp plötsligt anfaller och försöker döda en av ambassadens informatörer står Albright och hans team handfallna. Det som skulle vara ett problemfritt uppdrag förvandlas till ett fullskaligt krig där amerikanerna är underlägsna både i antal och vapenstyrka. En internationell kris följer som hotar hela nationens säkerhet i den här spännande filmen som regisserats av William Kaufman (The Hit List ), med Dennis Haysbert (24) och Scott Adkins (The Bourne Ultimatum) i huvudrollerna.

"Glorifierat skräp"

Jarhead hade med den första filmen ett par saker som talade för sig. Tyngre namn på omslaget, icke glorifierande krigsinslag och en vilja att lyfta fram båda sidorna i en konflikt. Allt detta är som bortblåst. Det här är snarare raka motsatsen till vad den första filmen var.

Det är ingen B-film, men inte långt därifrån. Man har en story som man följer och grundbultarna finns där. Men när man börjar titta på karaktärerna och prestationerna i dessa roller så rasar det ihop. En karaktär som inte alls går att förstå sig på är den neurotiske “IT-killen” som springer runt och filmar allt som om han vore på Dreamhack för Battlefield-fans.

I krigsfilmer tittar jag gärna på militärt tekniska bitar och hur dessa stämmer överens med verkligheten. Här blandar man och ger på väldigt bred front. Vissa smådetaljer har man koll på, medan andra självklara detaljer är helt ur fas.

Som krigsdrama, inte ok. Som action, njaaa. Som tidsfördriv, knappt godkänt.

guest