Isle of Dogs

Wes Anderson (Grand Budapest Hotel, The Royal Tenenbaums) är tillbaka! I nya filmen ISLE OF DOGS får vi möta 12-årige Atari Kobayashi som arbetar för den korrupte borgmästaren i staden. När alla hundar i MegasakiCity en dag blir beordrade att skickas iväg från staden till en stor soptipp, så tar Atari saken i egna händer och beger sig i sitt miniatyrflygplan till Trash Island i hopp om att hitta sin vakthund Spots. Med hjälp av sina nyvunna byrackor till vänner, påbörjas ett episkt äventyr som kommer att avgöra framtiden för hela prefekturen.

"Wes Anderson i sann Akira Kurosawa anda"

Wes Anderson är en hit eller miss regissör för mig, något som säkert många online vill slakta mig för. Det känns som att både han och Christopher Nolan är de bästa regissörerna på nätet och snackar man något ont om dem så blir det illa. Men faktum är att jag har svårt för hälften av hans filmer. Det handlar inte så mycket om hans stil då det oftast är den jag uppskattar. Utan snarare karaktärerna i hans filmer jag har väldigt svårt för, samt sättet han väljer att berätta sin handling kan ibland för min smak bli lite för mycket udda. Dock så är där filmer av honom jag gillar väldigt mycket. Både Moonrise Kingdom och The Grand Budapest Hotel är mina två favoriter av honom som jag verkligen gillar mycket. Båda två hamna på min lista av årets favoriter de åren de kom ut. Även Rushmore har en känsla som jag gillar igenom hela filmen och en enastående Bill Murray i den. Även The Darjeeling Limited som anses enligt de flesta vara hans sämsta, är en av de jag gillar mer.

Hur är det då med Isle of Dogs? Det är inte hans bästa, det är fortfarande Grand Budapest Hotel och Moonrise Kingdom. Men där är väldigt mycket jag uppskattar och gillar med denna filmen. Helt klart en av de mer filmerna jag uppskattar av honom. Fast inte helt perfekt då där är vissa störningsmoment jag hade under filmens gång. Men som en berättande teknisk historia är detta nästan som en saga kommer till liv. Fast mer riktad åt vuxna.

Det absolut bästa med filmen är dess animation och kameravinklarna Wes Anderson väljer sig att använda. Det är mycket inspirerad av japansk kultur, inte minst Akira Kurosawa filmer och western stuket. Även musiken är något man hör i en Kurosawa film. Lägg även på döläckra stop-motion effekter som verkligen kommer till användning här. Jag gillade även det stuket i hans andra stop-motion film “Fantastic Mr. Fox”, men den hade jag mer svårt för på grund av berättandet i den som jag verkligen inte gillade och där var ingen Roald Dahl känsla i den. Men med tanke på att detta är en originalberättelse fungerar berättandet och de mognare temat bättre här.

Röstskådespelarna kommer också till sin rätta här. Bryan Cranston som Chief är nästintill den mest perfekta castingen du kan göra. Även sidokaraktärerna från Edward Norton, Bob Balaban, Bill Murray och Jeff Goldblum som hundarna som slå följe på detta äventyr är underbara på sitt egna lilla sätt.

Det jag dock hade lite svårt för är valet att översätta när de talar japanska. Där är alltid någon form av översättare som berättar i TV vad den japanska borgmästaren säger. Medan andra gånger är det textat, och andra gånger får vi ingenting alls. Det känns som Wes Anderson var lite överallt i den delen och jag hade lite svårt för det. Jag personligen hade tyckt det varit bättre att bara använt undertexter till de japanska delarna, eller inga alls. Jag tror heller inte riktigt detta är den typen av film du går och visar dina mindre barn, då den har mer vuxna element i sig än vad ett barn lär förstå. Framför allt i handlingen så blir det väldigt politiskt och samhällsinriktat. Så när de väljer att översätta allting med en engelsk person som röstas av Frances McDormand, tycker jag det känns lite mer av en lathet. Eller så var det ett stuk till filmen jag inte tyckte om.

Även delen där Atari och Chief relation utvecklas kändes som den gärna hade fått ha lite mer bakgrund till. Vändningen för Chief att gå från en herrelös hund till att bry sig om Atari och vilja bli hans husdjur och skyddare kändes lite för hastat i karaktärsutvecklingen för honom. Samtidigt så hade det nog också kanske saktat ner filmen, vilket den inte hade behövts i nuläget då den redan hade ett bra tempo som det var.

I sin helhet är Isle of Dogs en av de bättre Wes Anderson filmerna jag tycker om. Det jag absolut gillade var det tekniska och kameravinklarnas. Det hela kändes verkligen uttänkt för varje bildruta. De tydliga Kurosawa spåren märker man av och det används helt rätt. Röstskådespelarna är också perfekta för deras respektive roller. Sättet att hantera översättningen från japanska till engelska var en faktor jag tyckte mindre om och karaktärsutvecklingen för Chief från herrelös till att bli någons husdjur var lite förhastat för min smak. Men det går att neka att detta är en välgjord film med mycket starka saker i sig, inte minst i stop-motion fronten. Fler filmer som använder sig av denna tekniken behövs och jag hoppas denna filmen blir en succé på den fronten.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Isle of Dogs du också!