Island of Lost Souls

En sjöman hamnar efter ett skepbrott på en ö bebodd av en forskare, Dr Moreau, som försöker korsa människor med djur. Efter en bok av H.G. Wells.

"Än idag får man rysningar"

Island of Lost Souls är den första adaptionen baserad på H.G. Wells bok The Island of Doctor Moreau och kom ut 1932. Detta var alltså i samma guld veva som alla de andra klassiska Universal skräckfilmerna kom och som många av oss ingrodda skräckfanatiker och filmälskar anser vara guld eran av skräckklassiker överlag.

I denna som blir en man vid namn Parker strandsatt på ön där Dr. Moreau gör experiment från att förvandla djur till människor. Parker råka se Moreaus experiment, men Moreau låter sig behålla Parker då han anser han är en viktig person att behålla. Där är nämligen en panter kvinna som är den enda kvinnan på ön som Moreau försöker para ihop med Parker. Problemet är att han redan är ihop med en annan kvinna och från där eskalerar allting mer och mer, där ibland en revolt i slutet mot Moreau av de andra människodjuren som attackerar tillbaka. Ledaren bland dessa spelas av ingen mindre än Bela Lugosi som nästan inte går att känna igen under all makeup. Han är inte med mycket, men av det han medverkar så lyckas han lämna ett intryck speciellt av den obehagliga känslan.

Det bästa med filmen är Charles Laughton som Dr. Moreau. Han hade kunnat spela denna rollen väldigt typiskt den galna vetenskapsmannen. Men hans chilliga attityd och lugna ton gör att han verkligen sticker ut, han har en betydligt coolare aura omkring sig än vad man är van att se galna vetenskapsmän vara i dessa typer av filmer. Vilket även gör honom mer obehaglig i filmen för man vet att han alltid tänker ett steg före alla andra och har det där lilla flinet.

Filmen har även ett obehag som vilar över sig genom hela filmen. Speciellt slutet från hur de olika människodjuren gömmer sig, till att sedan attackera och göra revolt. Det är inte det att filmen visar grova scener, utan det är mer vad som inträffar. Vi vet att en person slits i bitar, men allt vi hör är personens skrik. Vilket är väldigt effektivt och med dessa 30-tals filmer är musik inget som används så ofta. Så det tysta scenerna blir på sitt sätt effektiva.

I sin helhet är Island of Lost Souls en välgjord och effektiv film, även än idag. Med en sådan handling att förvandla djur till människor förväntar man sig en mer löjlig film. Men allting görs rätt i att du har en fantastisk insats från Charles Laughton som Dr. Moreau, vars skådespel inte är av den typiska galna vetenskapsmannen. Även de effektiva scenerna utan större ljud får en att få lite rysningar och slutet är fantastiskt som att där ligger något budskap bakom det hela. Det är inte den bästa från denna eran och hamna aldrig riktigt på samma klassiska status som andra Universal’s skräckklassiker (jag vet om att detta är Paramount, men filmen räknas ibland in som en Universal film). Men det bör inte göra att den förbises eller att folk undviker den.