Insidious: The Last Key

Den fjärde filmen i den skrämmande Insidious-serien. I denna skräckfilm möter vi återigen Parapsykologen Lin Shaye som Dr. Elise Rainier när hon nu står inför sitt livs mest rysliga och personliga fall där hon själv blir hemsökt i sitt familjehem.

"Inte så dåligt som man befarar"

Fjärde och senaste Insidious filmen är här, och ifall det blir några fler det får vi se. Det skulle inte förvåna mig om det hände, då filmerna brukar tjäna in en massa på en icke så hög budget. Blumhouse brukar vara experter på det. De förra Insidious filmerna är upp och ner för mig. Jag gillar första filmen en hel del. Medan tvåan inte är någon jag gillar direkt, och trean gillar jag mer än tvåan. Men fortfarande under ettan. Fyran hamnar nog lite i samma nivå som jag placerar trean. Jag avskyr inte denna filmen, och föredrar den över tvåan. Men samtidigt är där inget extraordinärt med filmen som gör att den sticker ut.

Problemet jag har, är att filmerna nästan smälter in i varandra. Jag har lite svårt att skilja de åt från varandra. Men de är heller inget dåligt i dem. Det håller i vart fall något högre klass än de flesta skräckfilmer som släpps runt Januari. Jag föredrar dessa så mycket mer än Paranormal Activity filmerna, som bara är ett enda skämt.

Filmens handling är att fallet Elise (Lin Shaye) tar, är personligt för henne. Då det hemsökta huset är hennes gamla barnhem. Men jag känner filmen gärna hade fått ge lite bättre och mer personlig inverkan hos Elise. Då det aldrig riktigt når upp till den personliga nivån, som jag tror filmen spelar upp det till. Jag som tittare kände inte samma personliga känsla som Elise gjorde. Vilket jag tror hade varit till hjälp.

Där är jump-scares, vilket kan vara lite jobbigt. Men det är sällan jag hoppar till på jump-scares. De är heller inga billiga jump-scares, genom att skrämma en då det bara är en katt eller en vanlig person. Här används de i alla fall till när något på riktigt skrämmer karaktärerna i filmen.

Precis som föregående filmer försöker den klämma in lite humor, och humorn är inte filmens starkaste sida. Detta var också något de klämde in i de tidigare filmerna. Det har inte riktigt funkat utöver ettan, där humorn också är väldigt minimerad. Så humorn är också en av de svagare delarna med filmen.

Jag gillar att vi har en skräckserie där Lin Shaye är huvudpersonen. Det är inte ofta vi får en filmserie idag, speciellt inom skräckgenren. Där protagonisten är en äldre gammal dam. Annars brukar det alltid vara tonåringar som är i centrum och de som leder dessa typer av filmer. Dessutom är Lin Shaye väldigt bra i rollen, och tillför en viss värdighet åt denna filmen. Helt klart det bästa med filmen.

Där är några effektfulla scener så som att något är i bakgrunden. Eller att en jacka ser ut som en person. En favoritscen är när Lin Shaye går igenom olika väskor. En ganska så effektfull scen, som ni lär förstår när ni ser filmen. Så det är inte så att filmen inte har några bra skräckelement i sig. Kul också med Bruce Davison i en liten roll som Lin Shaye’s broder.

I sin helhet är där inte så mycket nytt till denna Insidious filmen, som det är till de andra. Men det är heller inte fy skam hela vägen. Vad som lyfter filmen är Lin Shaye, som tillför en viss värdighet med sitt skådespel. Där är också ett par skräckelement som fungerar och är effektfulla. Men samtidigt är den inklämda humorn ganska så svajig, och det personliga Elise måste bemötta. Känns aldrig så personligt för tittaren. Den sticker heller inte ut och smälter lite in i de andra filmerna. Vilket gör att det kan bli svårt att skilja de åt. Men med tanke på att vi är inne i fjärde serien i en skräckserie 2018, och det inte är dåligt. Då finns det hopp.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Insidious: The Last Key du också!