In Bruges

De två brittiska yrkesmördarna Ray (Colin Farrell) och Ken (Brendan Gleeson) har stött på ett akut problem. Ett jobb går snett och dom måste hastigt lämna England. Deras chef Harry skickar dem på semester till den idylliska Belgiska staden Brygge där de får leka turister tills situationen har lugnat ner sig. Ray hatar den charmiga lilla staden med de vackra byggnaderna och det långsamma tempot och motvilligt går han med på att fördriva tiden med sightseeing. Ken å andra sidan störtförälskar sig i denna medeltidsstad. Då det efterlängtade telefonsamtalet från Harry äntligen kommer har den mystiska Chloe (Clémence Poésy) gjort Ray mer välvilligt inställd till att vistas i Brygge. Men vad Harry har på hjärtat kommer som en chock?

"En perfekt mix av drama och komedi"

Vem vill spendera jul i fucking Brygge? Om ni tog illa åt vid den kommentaren. Så lär ni ha en svår tid att smälta filmen In Bruges. Detta är en svart komedi som inte skiner iväg från verken våld, eller sina dialoger. Filmen är skriven och regisserad av ingen mindre än Martin McDonagh. Samma person som gjorde Seven Psychopaths och Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Efter att ha sett alla hans filmer nu. Kan jag med säkerhet säga att han är en av de bästa som jobbar i branschen just nu.

Hans sätt att kombinera både komedi och drama på ett så allvarligt sätt är underbart. Alla hans filmer är perfekta exempel på hur en svart komedi fungerar. In Bruges är inget undantag. Den är rik på både karaktärer, dialoger, drama och komedi. Allt gjort nästintill till perfektion. Även julkänslan sticker fram då och då. Speciellt när man ser torget i slutet med juldekorationerna och “Silent Night” spelas diskret i bakgrunden.

Vad som fungerar mest med filmen är karaktärerna och dialogerna. Karaktärerna är välskrivna och intressanta att följa. De är inte på rak arm sympatiska direkt. Men det är ändå välskrivna karaktärer som man är intresserad av. De har sina brister, men också sina goda punkter hos sig. Jag är också övertygad om att Martin McDonagh är en av de bästa med dialoger. Han har på väldigt kort tid blivit en av man ska betrakta inom dialoger. Med både denna och Three Billboards.

Humorn är också välgjord och matchar fint med det andra dramatiska. Det är sällan det fungerar. Men här är det perfekt gjort. Jag skrattade flertals gånger i filmen. Då man sätter upp roliga eller intressanta scenarion. För våra huvudpersoner som de befinner sig i. Även sidokaraktärer som man tror bara har någon ynka liten scen. Kommer tillbaka och har en effekt på filmen. Vilket är ett kul sätt att kombinera in små detaljer till helheten.

Det enda negativa är romansen mellan Ray (Colin Farrell) och Chloe (Clémence Poésy). Den var aldrig tillräckligt stark nog, för att jag tyckte den skulle bära vissa saker i filmen. Kanske för att romansen mellan dem inte är tillräckligt välskriven som allt annat. Eller att Chloe inte är lika intressant som karaktär som resten av personerna i filmen. Men jag kände det var den svaga punkten i filmen.

I sin helhet är In Bruges en otroligt välgjord skriven film. Dess största styrka ligger i dialogerna och karaktärerna. Martin McDonagh har snabbt vuxit och blivit en favorit i mina ögon. Han är en av de bästa som jobbar med karaktärer och dialoger just nu. Även skådespelarna är fantastiska. Brendan Gleeson tycker jag verkligen ger en av sina bästa insatser. Colin Farrell som jag alltid tyckt om gör också en minesvärd insats och även han en av sina bättre. Humorn är också perfekt mixad in med resten av dramat. Det är i all benämning en svart komedi, och en perfekt sådan. Det enda negativa är romansen mellan Ray och Chloe. Som jag känner inte var lika välskriven som allt annat. Mitt i allt detta, så lyckas också filmen få in en julkänslan i bakgrunden.

guest