I, Tonya

Den lovande konståkerskan Tonya Harding rankas högt i de amerikanska konståkningsmästerskapen, men hennes framtid som konståkerska blir mycket oviss när hennes ex-man ingriper. Baserad på den verkliga händelsen då Tonya Harding och hennes ex-man Jeff Gilooly anlitar en man för att bryta benet av Tonyas konkurrent Nancy Kerrigan vid de amerikanska konståkningsmästerskapen 1994, vilket ledde till slutet av Hardings karriär som konståkerska.

"Bakom varje skvaller, ligger där en historia"

Att göra en biografi film på Tonya Harding, känns som ett udda val. Främst för hur folk ser på henne från media hållet, och hela OS incidenten. Jag var inte född när det hände, men har hört historier från mina föräldrar. Samt sett dokumentär om händelsen, så jag är ändå bekant med historien (som många andra). Men det blir lite annorlunda, när filmen ser henne som ett offerlamm och är mer på hennes sida. Det hade verkligen inte funkat med fel riktlinje, men lyckligtvis är filmen smart om detta valet. Därför gör den sig själv till en komedi, som bryter fjärde väggen. Detta med ett stabilt regi, skarpt manus och en effektiv redigering. Blir I, Tonya en utmärkt film.

Margot Robbie gör nog sin bästa insats som Tonya Harding (vajar mellan Harley Quinn rollen också). Hon får fram det bästa i humorn med personen, men även en annan input i de dramatiska scenerna. Det är svårt att få fram känslor åt tittaren, men här kände jag av mycket av vad Tonya gick igenom. Även Allison Janney är fantastisk som Tonyas mamma, som mycket troligt kommer kamma hem en staty för hennes insats här. Personligen föredrar jag Laurie Metcalf insats i Lady Bird mer. Men Allison Janney är onekligen en av de sakerna man minns mest från filmen.

Filmen väljer att berätta sin historia i form utav intervjuer, olika personer gör framför kameran. Detta var ett smart drag, och jag tycker det ger filmen en vassare effekt på hela berättandet. Detta är också taget från riktiga intervjuer som gjorts, för att senare ha skådespelarna skådespela som personerna i intervjuerna. Det påminner lite om American Made, men jag tycker manuset och regin briljerar mer här än vad det gjorde där.

Jag uppskattar också att den väljer att visa en mer ödmjuk sida av Tonya. Om att hennes liv inte varit helt perfekt, och att saker och ting har inte alltid varit hennes fel. Visst är är skuld hos henne också, så som hon beter sig ibland mot folk inom tävlingen. Men att hela skulden läggs på henne, är helt och hållet fel. Där finns alltid en historia bakom en annan historia, som också bör höras.

En annan stor aspekt som gjorde att jag “diggar” denna filmen, är känslan filmen har genom sig. Du har 80-tals låtarna, du har miljöer från 80 & 90-talet. I kombination med en viss attityd, bland dess dialoger och stil. Så får filmen en igenkänningsfaktor, som gör att den sticker ut från din vanliga biografi film.

Det enda jag känner filmen lider av, är att tredje akten saktar ner i tempot. Innan dess har filmen haft ett bra tempo, med en vass underhållning till alla de andra attributioner jag nämnt. Men efter själva incidenten inträffat, saktar filmen ner och blir inte lika intressant som den varit. Det är fortfarande bra gjort, och håller en intresserad. Men man vet redan ungefär vad som händer efter incidenten. Vilket gör att man mer eller mindre väntar ut sista slaget. Men där är fortfarande gott om humor, och en lite rörande scen med Tonya. Jag känner också att Bobby Cannavale. Fastän han står för mycket av humorn i filmen. Så kände jag att hans karaktär inte hade någon större inverkan på berättelsen i helhet.

I sin helhet är I, Tonya en film med attityd och humor. Sättet den väljer att berätta historien om Tonya Harding är välgjort och rätt väg i mina ögon. Istället för att hamna i något fack där den sympatiserar med Tonya. Väljer den en mer komisk inriktning att berätta denna galna historia. Både före och efter incidenten. Även ifall där är stunder, då man som tittare sympatiserar med henne. Tillsammans med stabilt regi, skarpt manus och en fläckfri klippning tillför det mycket till helheten. Margot Robbie och Allison Janney är riktigt bra i sina respektive roller. Och har ett bra skådespel gentemot varandra. Tredje akten saktar ner lite, och håller inte riktigt samma tempo som första och andra. Men där fortfarande stor underhållning att ha med denna filmen, som sticker ut från din vanliga biografi film. Där är alltid en oberättad berättelse mitt i en annan.

Boka dina biljetter på SF Bio och se I, Tonya du också!