I hetaste laget

När Chicagomusikanterna Joe och Jerry råkar bli vittnen till ett maffiamord, tvingas de ta till flykten på ett tåg till Florida, utklädda till Josephine och Daphne, de nya medlemmarna i ett flickjazzband. Deras förklädnad är perfekt... ända tills de båda förälskar sig i sångerskan Sugar och en miljonär börjar uppvakta Daphne. Och maffiabossen är fortfarande på jakt efter dem...

"En komedi som hettar till"

En klassisk film kan ha bärande brister när man ser de för första gången och de följer snarlika handlingar man sett ett par gånger förr. Trots att den klassiska filmen som blivit hyllad är den första av sitt slag (vilket den inte är) så kan man inte hjälpa att gro lite grann inuti att man känner igen det. Lyckligtvis blir detta inte fallet med Some Like It Hot (I hetaste laget). Jag är beredd att ännu en gång säga den är precis där och nuddar på att bli en fantastisk film, men kanske med en omtitt så höjs filmen allt eftersom.

Visst känner man igen handlingen och i dagens ögon kanske vissa kommentarer mot kvinnosynen inte riktigt landar. Men jag kan inte förneka att detta är en riktigt underhållande film, med starka insatser från skådespelarna, stabilt manus från både Billy Wilder och I.A.L. Diamond och ett underbart regi av Billy Wilder själv.

Tony Curtis och Jack Lemmon var helt enastående i sina roller. De försvann helt som kvinnor och jag köpte verkligen dessa två fattiga musiker som är på rymmen för att undvika att bli mördade. När Tony Curtis skiftar och hans karaktär byter roll under tre tillfällen var imponerande. Jack Lemmon gick verkligen hela vägen in i rollen som att vara utklädd till kvinna och levererade till 100%. Detta märks av och när de själva märker av att de har kul, så har tittaren också kul. Marilyn Monroe hade jag kanske önskat fått något mer tredimensionell karaktär att jobba med. Men samtidigt så säljer hon rollen som ung kvinna i jakt efter en rik person och faller för första bästa.

Humorn var väl det jag kände jag behöver en omtitt för. Då jag inte skrattade hela tiden, men kände av att där på något sätt var ett skämt vid varje mening. Lite som med Edgar Wrights visuella humor i sin “Cornetto trilogi”. Så används humorn på liknande sätt här, fast i dialogform. Vilket gör att man kan missa en del vid första titten.

I sin helhet är detta en underhållande film som verkligen levererar de goda bitarna. Skådespelarna går verkligen in i sina roller och när de har kul har tittaren kul. Humorn även ifall jag missade ett par så är det en dialogfylld komedi som verkligen bara har ett enda skämt under två timmar, två killar är utklädda till tjejer. Men Billy Wilder får det att funka och som Roger Ebert sa. Filmen är mer eller mindre om sex, men låsas vara om kriminalitet och girighet. Med andra ord, en film före sin tid.