I Feel Pretty

Renee Bennett (Amy Schumer) vet hur det känns att inte sticka ut tillräckligt blanda alla coola människor i New York. En dag slår hon i skallen rejält och tuppar av. När hon vaknar upp ser hon en helt annan tjej än den hon är, och hennes självförtroende växer i kvadrat. Det är bara det att i alla andras ögon är hon exakt samma person som förr.

"Helt okej film med ett viktigt budskap"

Amy Schumer är en person som de senaste åren fått en del kritik för hennes specifika komik. En del gillar den, en del avskyr den med ett brinnande hat. Jag personligen har ingen direkt hat eller gilla relation till henne. Hon är inte min typ av humor egentligen, men ibland kan jag få ett litet skratt av henne. När det kommer till hennes filmer är det en ganska så blandad påse. Jag gillade Trainwreck som kom ut 2015 som var en mysig och härlig romcom film med sköna karaktärer i sig. Däremot så gav fjolårets Snatched ingenting. Vilket är väldigt synd då det var Goldie Hawns senaste film på 15år. Men den filmen var inte rolig alls. I Feel Pretty är mer i samma riktning som Trainwreck och är ett steg uppåt från Snatched. Men tyvärr är filmen lite för lång och budskapet är väldigt uppenbart bara genom att läsa synopsen.

Humorn som är filmens huvudfokus är helt okej. Där var ett par gånger jag små skrattade, men där var aldrig någon riktig scen som verkligen fick mig att börja gapskratta. Det roligaste var nog idén att Michelle Williams spelar denna skönhetsidealen med en otroligt ljus röst. Hon är nästan icke igenkännbar och det blir lite som Tom Cruise i filmen Tropic Thunder.

Karaktärerna är inte så dåliga eller osympatiska. Faktum är så finns där ingen direkt skurk eller rövhål, som det ibland är i dessa typer av filmer. Så för det mesta är karaktärerna ändå personer man kan känna igen sig med. Även Michelle Williams karaktär. Vilket jag också tror är syftet och meningen med karaktärerna.

Budskapet till filmen är ändå något jag anser är viktigt i dagens samhälle. Om hur kvinnor ser på sina kroppar och hur de måste vara fixerade på hur man ser ut för att mannen alltid kollar på utsidan och inte insidan. Även kvinnor kan vara kritiska mot sig själva. Så där har jag ingen som helst kritik riktat åt filmen, ett bra budskap som jag anser fler kvinnor bör vara öppen till och gå mer efter. Tyvärr så klockar filmen nästan in på två timmar och budskapet förstår man redan efter att ha läst handlingen eller sett trailern. Så när filmens syfte och budskap är det den har att erbjuda så blir det lite långt emellanåt mellan scenerna. Jag tycker filmen borde ha kortats ner något för den står och stampar på samma ställe ett bra tag, innan det obligatoriska talet om filmens moral kommer i slutet.

I sin helhet är detta en helt okej film. För de som gillar Amy Schumer lär ni uppskatta filmen och de som inte gillar henne, ni kommer nog inte ens gå att se filmen. Humorn är okej, där var aldrig riktigt någon scen som fick mig att gapskratta. Men där var tillräckligt för att jag skulle småskratta från och till. Budskapet är bra och viktigt för dagens samhälle, men det blir lite för uppenbart med den långa speltiden och framåt slutet tittar man mer på sin klocka och vill runda av allting.

Boka dina biljetter på SF Bio och se I Feel Pretty du också!