Hotell Transylvanien 2

I det här nya spännande monsteräventyret verkar allt bli bättre och bättre på Hotell Transylvanien! Men Dracula är orolig för att hans gulliga barnbarn Dennis, hälften vampyr och hälften människa, inte visar några tecken på att vara vampyr. Så när Mavis åker på semester samlar Drac sina monsterpolare Frank, Murray, Wayne och Griffin och sätter Dennis i träningsläger för blivande monster!

"Charmiga monster på nya äventyr"

Jag tror jag nämnt det förut i någon recension, att jag kan i princiå inte ogilla animerade filmer. Nåja, en sanning med modifikation, animerade filmer från de stora, erkända studiorna kanske jag kan säga. För låt oss vara ärliga, det finns lågbudgetvarianter som inte ens barnen skulle uppskatta. Denna film är tack och lov inte en av dem utan håller tillräckligt hög kvalitet för att hålla såväl barn som en 29-årig hobby-recensent intresserad.

Jag kan annars tycka att Adam Sandler har alldeles för lätt att spela över, men som röstroll för en galen vampyrpappa/-morfar har han hittat helt rätt. Jag är en sådan som i vanliga fall hittar mina favoritkaraktärer i de mindre rolllerna, men här tycker jag att huvudrollen (fast den spelas av Sandler) snor nästan hela showen. Därmed inte sagt att de andra monstrena inte är charmiga och älskvärda, men jag älskar hur familjens överhuvud är den som är minst ansvarsfull och tokigast. Kanske är det en åldersnoja som smyger sig på och det då är uppfriskande att se någon som borde vara så vuxen och mogen balla ur på detta sätt. Skullle han vara min eller mina barns morfar skulle jag nog däremot bli tokig, men det är en annan historia…

Där första filmen hade ett budskap om kärlek över kulturella gränser tar denna film vid med kulturkrocken vilken uppfostran ett barn som är frukten av denna kärlek ska få och kring att forma sina avkommor efter vad man själv vill och föredrar istället för att se vad individen växer upp till. Ett tema och budskap som många skulle kunna behöva ta till sig idag.

Måste också säga att jag älskar även “blinkningen” man gjort genom att låta Draculas pappa spelas av självaste Mel Brooks.