Hotel Artemis

Tio år fram i tiden är Los Angeles en stad präglad av våldsamma upplopp och rekordhög kriminalitet. På det topphemliga privatsjukhuset Hotel Artemis jobbar den tuffa, orubbliga sjuksköterskan Jean (Jodie Foster) och hennes livvakt Everest (proffsbrottaren Dave Bautista från Guardians of the Galaxy-filmerna och Avengers: Infinity War). Här har de fullt upp med att rädda livet på stans värsta brottslingar. Bara medlemmar får vård och verksamheten har strikta regler: medför inga vapen, förolämpa aldrig personalen och sist men inte minst, döda inte andra patienter. Hotel Artemis förbudslista ignoreras på daglig basis.

"Trasiga skurkar utan karaktär"

Hotel Artemis är platsen där skurkarna kan åtgärda sina blemmor i ett Los Angels i dystopiskt kaos, men bara om man är medlem och följer reglerna. Men som man brukar säga i den här världen, regler är till för att brytas.

Jodie Foster är filmens egentligen hela behållning, inte minst med sin udda karaktärskemi med Dave Bautistas rollfigur Everest. Det är få av karaktärerna man känner att man får ut något alls av. Ju längre filmen lider desto mer frånkopplad känner man sig. Hade man gett karaktärerna mer djup så hade man uppnått en helt annan nivå. Det hade kunna vara en mer psykologisk eller känslomässig aspekt till handlingen, mer än att bara skrapa på ytan. Man tar istället till den snåla genvägen och välanvända knepet med att visa minnesbilder, men bara för en av karaktärerna och detta blir helt enkelt bara för smalt.

Det är inte bara med karaktärerna man tar genvägar. Scenografin är stundtals riktigt intressant men skiftar från ena scenen till den andra och gör att man får en väldigt bristfällig känsla för bilden man vill uppnå. Det är nästan så man kan tro att det är scener från olika filmer man ser. Hade man klarat att återge den rustika grymma känslan genom hela filmen så hade det gjort väldigt mycket för helheten. Musiken framhäver den rustika känslan och är en av få saker som träffar rätt rakt igenom.

Det man gör handlingen till är något som man hade kunnat klara av att berätta på tio minuter, men man väljer att start starkt och göra den till en utdragen kamp till målsnöret. De väldigt få och ickespektakulära actionscenerna gör inte saken bättre. Potentialen fanns definitivt där och hade med starkare karaktärer kunna bli något riktigt bra. Istället så är det vi får en Jodie Foster som gör allt för att rädda ansiktet tillsammans med stunder av coolt rustika miljöer och ett vakuum mellan handling och karaktärer.

Plejmo

Hotel Artemis sågs via streamingstjänsten Plejmo