Hobgoblins

Några Hobgoblins tillåter personer att leva ut sina fantasier på bekostnad av sina liv. De rymmer från en källare i en studio varpå en säkerhetsvakt och hans vänner ser sig nödgade att stoppa dem.

"Uselt och charmigt på samma gång"

På 80-talet var små varelser som attackerar en ganska så populär grej. Gremlins är uppenbart den mest kända och bästa. Men sedan kom Critters, Ghoulies, Munchies och på sätt och viss kan man kanske också räkna in Troll där. En som också ville hoppa på denna trend är Hobgoblins som är mer eller mindre den lägsta av de lägsta när de kommer till dessa filmerna. Eller så har den blivit utnämnd i vart fall då jag inte sett verken Ghoulies eller Munchies.

Här så är det en ung man som precis fått jobb som nattvakt på en filmstudio som måste hitta alla dessa Hobgoblins för att för 30år sedan landade dem på filmstudion, från yttre rymden och har varit inlåsta där sedan dess av den äldre nattvakten som hitta dem. De drar sig till otroligt starkt ljus och för att döda en så liter dem din vildaste fantasi komma till verkligheten för att sedan attackera dig i denna fantasin. Det hela låter väldigt över tänkt, varför inte bara ha monstren springa omkring och göra amok. Men visst jag accepterar när en filmskapare tänker utanför boxen.

Effekterna på Hobgoblins är inte särskilt bra. De rör sig väldigt lite, varav en av dem är den enda som rör munnen medan alla andra är leksaksgosedjur. Så när de attackerar människorna är det bara människorna som håller i den och gör allting. Det har verkligen sin charm och det är av denna anledningen man inte kan hata filmen trots att den är mer eller mindre skit. Filmen är lågbudget och hade en budget på 15,000 dollar och inget tillstånd gavs. Allting spelades in väldigt fort och oftast på natten vid övergivna ställen. Varav filmstudion var en parkering som låg bredvid ett knarkarkvart.

Det bästa med filmen är de sista 30 minuterna där allting utspelar sig på en nattklubb. Där en galen sak inträffar efter den andra. Allt från ett band som uppträder och spelar hela låten (känns som det aldrig tar slut). Till att en av karaktärerna blir galen och tror han är i någon krigszon och slänger granater och skjuter. Till att en person börjar flörta med en av tjejerna, denna personen är för övrigt skådespelaren Duane Whitaker som ni säkert känner igen som Maynard från Pulp Fiction. Jag ser framför mig att det är denna filmen Tarantino såg och bestämde sig för att ha med honom i sin film.

I sin helhet är Hobgoblins verkligen usel i all sin uselhet, men där är en charm till allting och jag kan aldrig tänka mig att bli sur på en sådan här film. Bara det faktum hur Hobgoblins ser ut och hur skådespelarna får låsas att bli attackerade är mer roligt än tråkigt. Med det sagt så tycker jag ändå designen på Hobgoblinsen ändå är relativt bra, de hade helt enkelt inte budget att få dem att röra sig som de ville. Filmen har en fanbase och med åren blivit en kultfilm, vilket har gjort att filmen fick en uppföljare i 2009.