Herkules

Herkules föds bland gudarna uppe på berget Olympen, men uppfostras nere på jorden hos sina adoptivföräldrar till att bli en godhjärtad ung man, som har svårt att passa in på grund av sin otroliga styrka. Mest av allt vill han imponera på sin far, den store Zeus. När Herkules upptäcker Hades ondskefulla plan att ta över Olympen, måste han med hjälp av sina vänner Pegasus och Fille försöka rädda såväl gudar som människor. På vägen lär han sig vad det egentligen innebär att vara en äkta hjälte!

"Ren och skär Disney-nostalgi som får en att känna sig som barn igen"

Trots att det har gått 17 år sedan Herkules hade biopremiär och jag såg den tillsammans med min syster och hennes barn, så var jag rädd att filmen hade förlorat alldeles för mycket, så att det skulle finnas en risk att jag istället skulle förstöra mina minnen från ~15-17 år tillbaka (vilket har varit fallet de senaste gångerna som jag sett filmer från forna dagar) men trots all oro så var det oförskämt underhållande att se en film som betydde så himla mycket för mig som liten och det är en skön känsla när man inser att filmen är lika bra idag som då, visst kan jag idag tycka att nästintill all barnfilmer är betydligt kortare idag än förr, men som sagt så är det något som gäller nästintill samtliga barnfilmer som jag sett igen i vuxen ålder.

Så klart finns det delar i filmen som dra det längre strået jämfört med andra scener/delar av filmen (till exempel så är jag inte det största beundraren av den stil man använde sig av när man tecknade/animerade filmen). Något som jag definitivt inte hade en blekaste aning då jag såg filmen den första gången är att man har använt CGI/VFX i filmen, vilket idag kanske ser en aningens omodern men jag vill minnas att det var inget som påverkade filmen som liten grabb. Sist men inte minst så är det fruktansvärt roligt när man ser en gammal film och det visar sig att man mins delar av dialogen och låttexterna men att man även idag påverkas på samma sätt som när man såg filmen för första gången (om inte än mer idag än förr).