Hell Fest

En maskerad seriemördare förvandlar Hell Fest, en nöjespark med skräcktema, till sin egen personliga lekplats och börjar mörda framför folkmassan. Publiken tror först att det är en del av showen och förstår inte att det fasansfulla som utspelar sig framför deras ögon är på riktigt. Morden blir fler och snart börjar mördaren förfölja och terrorisera en grupp vänner, som alla måste kämpa för att överleva natten.

"En härlig throwback film till 80-talets slasher filmer"

På senare år har skräckfilmer varit mer fokuserade på spöken och demoner, mer av den övernaturliga typen. Medan slasher genren där en galen person går runt och mördar folk har hamnat i skuggan. Där har dykt upp några på senare år så som Happy Death Day förra året som också gjorde en kul spinn på det hela. Hell Fest är också en skräckfilm som återblickar till det nostalgiska åt 80-tals slasher filmerna och är man ett fan av de typer av filmerna kommer man med säkerhet bli underhållen av denna. Jag älskar slasher genren inom skräck och är min favorit och jag hade jättekul under denna filmens gång.

Filmen utspelar sig på en nöjespark där på själva Halloween där det är massvis med diverse spökhus och parken är indelad i olika delar så som helvete bland annat. Det är ett kul koncept och är en perfekt miljö att placera din skräckfilm i. Det är inte den första skräckfilmen som utspelar sig på en nöjespark ska dock tilläggas. Men atmosfären och scenografin är verkligen en av de bästa sakerna med denna filmen. Jag själv som älskar spökhus var detta en sann fröjd för både ögon och magkänsla.

Låt mig dock klargöra en sak, det är en dum film helt klart. Den följer alla de typiska klichéerna som en slasher film gör och du kan räkna ut i förväg hur en viss person kommer att dö. Men det är också en del av det roliga med slasher genren, den leker mer på att skrämma dig på ett kul sätt mer än att ha en fejk jump-scare som du hoppar till åt. Där är några av dem här, men ljudet är aldrig tillräckligt högt för att jag skulle vilja kalla det för en jump-scare.

Morden i sig är någorlunda kreativa. Speciellt de två första som händer inne på parken. Bäst av allt är att allting är praktiska effekter vilket jag applåderar för och de klipper aldrig bort från själva morden. Skådespelarna märker man också har väldigt kul och det reflekterar tillbaka till tittaren som också har kul. Dock är karaktärerna inte så välskrivna och inga man direkt kommer komma ihåg i efterhand.

Där är dock en sak jag hade lite svårt för och som jag störde mig på. Det är att när huvudpersonerna väl är inne i själva spökhusen där mördaren gömmer sig (inte bara ett spökhus utan flera), så är det bara huvudpersonerna där inne och inga andra. Filmen säger redan i början att biljetterna till stället sålde ut inom loppet av minuter. Sedan ser man inne på parken utanför spökhusen att det är fullsmockat med folk och även köerna till spökhusen är långa. Den enda lilla förklaringen filmen ger är att huvudpersonerna har VIP biljetter och slipper stå i kö. Men det betyder inte att folk som står i den vanliga kön måste vänta tills VIP personerna har gått klart. Faktum är att alla spökhus skulle ha varit fyllda med personer och det tog faktiskt bort mig från filmen. Jag vet att en sådan liten detalj inte bör förstöra filmen och det gjorde det väl egentligen inte, men det tog bort all realism och en liten notis jag faktiskt störde mig på som jag känner hade kunnat fixat bättre.

Mördaren i sig funkar för filmen. När jag såg trailern var jag inte helt såld på den tråkiga masken och huvtröjan, men under filmens gång så vande jag mig allt mer och mer. Men jag känner fortfarande att filmskaparna kanske kunde varit lite mer kreativa i utseendet. Det är ju en av de aspekterna som gör Jason Voorhees, Freddy Krueger, Michael Myers och Leatherface så ikoniska än idag.

I sin helhet är Hell Fest en dum återblick till 80-talets slasher filmer, men det är min typ av dumhet och jag hade så kul under filmens gång. Miljön i nöjesparken på själva Halloween skapar en perfekt atmosfär och är en utmärkt plats för filmen att utspela sig på. Morden är också relativt kreativa (i alla fall i början) och precis som skådespelarna så hade man kul. Dock lider filmen av inte så välskrivna karaktärer och det faktum att spökhusen är tomma på personer förutom våra huvudpersoner kunde jag störa mig på. Överlag hade jag väldigt kul och man märker att filmskaparna också är stora fans utav slasher genren. Jag hoppas slasher genren är på väg tillbaka eller att vi åtminstone lär få fler som ett val mellan alla demonfilmer. Traska dig till biografen, köp dig en stor popcorn och ha kul med en fullsatt salong.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Hell Fest du också!

guest