Halvdan Viking

Halvdan Viking är elva år och bor i Östbyn med smeden Björn efter att hans pappa gett sig av på plundringsfärd. Men Halvdan är ingen "riktig" viking. Han haltar, har dåligt självförtroende och saknar en vän. I närheten av Östbyn ligger Västbyn. De båda byarna har legat i fejd med varandra så länge man kan minnas och det är förbjudet att befinna sig på fel sida av älven som delar de två byarna. En dag i skogen möter Halvdan plötsligt den orädda kungadottern Meia från fiendebyn Väst. Trots att de inte får träffas spirar en oväntad vänskap fram mellan dem. När Västbyn planerar ett anfall på Östbyn förstår vännerna att allt hänger på dem om det ska stoppas i tid. Men har de tillräckligt med mod och list för att göra det som krävs utan att ta till vapen?

"Romeo och Julia i vikingatiden"

Halvdan Viking är ännu ett exempel på att vi detta året i Sverige försöker tänka utanför ramen när det kommer till långfilmer och gör inte bara de typiska deckare eller komedi filmerna. Denna har en del gemensamt med Ensamma i Rymden i att båda är något annorlunda från vad vi normalt sätt är vana att se från svenska filmer, båda är riktade åt barn och båda faller tyvärr ner i skalan och når inte riktigt upp till den nivå jag önska de hamna på.

Handlingen är Romeo och Julia rakt av det går verkligen inte att förbise. Två byar som är delade mellan vatten som är oense med varandra. Ledarna för varje by (öst och väst byn) är bröder och allt ligger i en familjefejd. Problemet är bara att östsidan har otroligt mycket salt men ingen mat, medan västsidan har mycket mat men ingen salt så de kan inte förvara maten och istället blir den gammal. Våra två huvudpersoner Halvdan och Meia träffar varandra, Halvdan från öst och Meia från väst. De börjar snabbt bygga en vänskap omkring dem och man märker de är lite småkära i varandra också. Det är upp till dem att få deras byar att bli sams och inte börja kriga med varandra och sluta fred. Så ja det är Romeo och Julia, bara det att dem inte dör i slutet. Jag hade önskat något mer kreativt eller originellt.

Filmens val att ha ett modernt språk bland vikingarna och ta influenser från nutiden känns som en klyftig idé. Till en början tänkte jag att filmen kanske gjorde något kul med det, men även här så når det inte full ut. Istället blir det bara saker som rinner ut ur sanden. Du har en grej med ledaren i öst där hans fru är trött att passa barnen hela tiden, så hon kommer på idén att ena veckan har han barnen och ena veckan har hon barnen, också bor de isär en liten stund för att få egen tid. De hintar också på skämt som kan vara roliga, men även där sätter det stopp och man går tillbaka till att vara vardaglig barnfilm.

Där är även en sidohandling med en präst som är skurken i allting. Han vill göra hela väst sidan till en kristen by och släppa asagudarna. Rätt så vågat av en barnfilm att sätta dit kristna kyrkan och göra de till skurkarna. Men även här så ges inget riktigt motiv och vad prästen riktiga planer är. Filmen säger mer eller mindre bara att kristendomen inte är så bra och sen är det inte mycket mer med det. Där finns så mycket man kan göra här och kritisera. Men då ligger allt problem i att det som hade kunnat vara. En samhällskomedi med den kristna kyrkan som boven inte passar in i en barnfilm. Då ligger problemet snarare i att man väljer barnfilms vägen, men varför då hinta på dessa mer vuxna elementen när man inte går fullt ut med dem? Nu blir det bara ett provsmak av vad som hade kunnat bli något, men inte riktigt blev av. Samtidigt kan man väl lika gärna sätta på Hem till Midgård så får man allt det i ett.

Huvudpersonerna som spelar Halvdan och Meia är tyvärr inte så bra. Hon som spelar Meia är helt okej men Halvdan skådespelaren är inte så bra. Jag hatar att sitta och kritisera barnskådespelare för det är verkligen inte deras fel, då det är det svåraste i en film. Att regissera barn och få en bra skådespelar insats ifrån dem. Det är riktigt svårt. Deras karaktärer är dock väldigt stereotypiska och dessa barnkaraktärer finns i nästan alla svenska barnfilmer. Halvdan är den äventyrliga men inte så stark och modig medan Meia är den starka och har mycket mod. Det är nästan alltid så i barnfilmer att killen är på det sättet och tjejen på det sättet. Det blir ganska så endimensionellt.

Jag hade önskat att vi fått se mer av Peter Haber och Claes Månsson i filmen. Deras scener tillsammans är höjdpunkten, eller snarare de som är det bästa genom hela filmen. Tyvärr så är det inte med så pass mycket som man hade önskat och ännu mer hade man önskat att de fick något större att göra. Mestadels så säger bara Peter Haber att Halvdan inte får gå över andra sidan vattnet och säger hur allting fungerar. Men mot slutet öppnar han upp sig mer, så även han är en stereotypiskt skriven karaktär. Dock så är det Peter Haber och även han lyckas oftast med väldigt lite göra något minnesvärt. Därför jag anser honom vara en av de bästa svenska skådespelare som vi har. Kolla bara på hans roller i Sune, Beck och Män som hatar kvinnor. Det är nästintill omöjligt när man säger det är samma skådespelare.

Claes Månsson spelar en uppfinnare och även där hade man kunnat leka med dialoger om hur mycket i framtiden han lever. Men nej det blir det inte. Dock så har en charm och energi i sin roll, vilket är positivt.

I sin helhet är Halvdan Viking ännu ett praktexempel där vi har en annorlunda idé gentemot vad vi brukar göra i Sverige, men når inte hela vägen ut. Filmen hintar hela tiden på smarta val och dialoger, men allting rinner ut i sanden och den vågar heller inte bli allt för vuxen då det är en barnfilm. Handlingen är Romeo och Julia rakt av och våra två huvudpersoner är ganska så ointressanta och väldigt stereotypiska. Peter Haber och Claes Månsson ger i alla fall dugliga insatser och energi till filmen, men de synts inte till tillräckligt ofta. Med en budget på nästan 37 miljoner svenska kronor så är det dock förbluffande hur allting mer eller mindre ser ut som något som hade kunnat göras till en tv-serie och visats på barnkanalen. Ingenting här skriker episkt.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Halvdan Viking du också!